Waar de luchthaven van Frankfurt tien luchtvrachtspecialisten in dienst heeft, Amsterdam acht en Brussel zeven – daar moet Nick Platts het op London Heathrow in zijn eentje doen.

Sinds twee jaar probeert de voormalige Fed-ex-manager de efficiency van de luchtvrachtactiviteiten daar te verbeteren. Zijn eerste doel is een forse uitbreiding van het aantal vierkante meters waarover de vrachtactiviteiten kunnen beschikken.

‘We willen geen versplinterd areaal, zoals Frankfurt dat heeft, maar een groot vrachtgebied aan de zuidkant van de luchthaven’, stelt Platts. Vlakbij de vrachtafhandeling van British Airways staat voor alle andere vrachtklanten van de luchthaven al sinds 1968 het Heathrow Cargo Center ter beschikking. Vastgoedinvesteerder Segro is de eigenaar van dit pand. Platts vindt het ‘niet meer van deze tijd’. Zijn plan voorziet erin de 60.000 m2 die nu beschikbaar zijn voor vrachtafhandeling te verdubbelen.

‘We hebben ongeveer 120.000 m2 tot 140.000 m2 nodig.’ Voor de uitbreiding heeft de vrachtchef het perceel op het oog waar op dit moment Terminal 4 staat. Die wordt in 2040 gesloten. Tegen die tijd verwacht hij een luchtvrachtvolume van circa 3 miljoen ton. Dat zou een forse groei betekenen in vergelijking met afgelopen jaar toen 1,54 ton luchtvracht werd overgeslagen. Voor dit jaar gaat Platts uit van een luchtvrachtvolume van 1,57 tot 1,58 miljoen ton. Dat zou 2 tot 2,6% meer zijn dan vorig jaar.

Verbeterpotentieel
Om de benodigde capaciteit te kunnen realiseren, zal volgens Platts 187 miljoen euro worden geïnvesteerd. De plannen voorzien ook in een overslagruimte voor bederfelijke waar, zoals de luchthaven van Frankfurt die ook heeft. Verbeterpotentieel is er volgens de vrachtchef ook bij de transhipment-activiteiten. Circa 45% van de vracht wordt overgeladen. Tussen nu en 2040 wil Platts dat aandeel naar 55% laten groeien. Het overladen van luchtvracht die vanuit New York JFK Airport komt, de belangrijkste vrachtroute voor Heathrow, naar bijvoorbeeld Mumbai, moet straks in minder dan twee uur mogelijk zijn. Dit tijdvenster stelt Platts zich als doel voor 99% van alle transhipment lading. Handicap is op dit moment, dat transhipmentlading nu buiten de luchthaven wordt omgeladen en dus voor het verder vervoerd kan worden weer door de security en grenscontrole moet. ‘Nog dit jaar willen we testen of deze activiteiten op de luchthaven zelf kunnen plaatsvinden.’ Een speciaal transhipment areaal zou volgens Platts vlakbij de derde start- en landingsbaan aangelegd kunnen worden.

Congestie
Wat Platts ook stoort is dat het overladen van of naar vrachtwagens erg lang duurt. De trucks worden in een woonwijk geparkeerd die vlakbij de luchthaven ligt. ‘Op de luchthaven zelf hebben we te weinig parkeerplaatsen.’ Om de congestie te verminderen is onlangs de aanbesteding van een digitaal meldsysteem, het ‘Call Forward Concept’, van start gegaan. ‘De chauffeur kan twee mijl van de luchthaven parkeren en wordt just in time naar de luchthaven gedirigeerd.’ Later deze maand wordt bovendien ‘Heathrow Cargocloud’ gepresenteerd. ‘Dit is een online software tool die het verladers, expediteurs en truckers mogelijk maakt lading te consolideren. Dit leidt tot minder voertuigen op de straten rond de luchthaven. De Heathrow Cargocloud moet nog voor de zomer live gaan.

Nauwelijks last van Brexit
De Brexit zal het vrachtvolume volgens Platts niet of nauwelijks ’beïnvloeden. ‘Producten die nu vanuit China naar Amsterdam gevlogen worden en vervolgens worden getruckt naar Heathrow, gaan in de toekomst direct naar Groot-Brittannië,’ vermoedt de vrachtchef. ‘Aan de andere kant zal lading vanuit de VS voor Frankfurt dan wellicht niet meer via onze luchthaven gaan.’

Laatst gewijzigd: 31 mei 2017 10:56