Bernhard Simon, kleinzoon van oprichter Thomas Dachser, is sinds 2005 CEO van Dachser. Hij is in die functie verantwoordelijk voor 27.450 werknemers die werken op 409 locaties, overal ter wereld.

Iedereen in de logistieke sector lijkt over digitalisering te praten. Hoe is dat bij Dachser?
Het fenomeen is zeker niet nieuw, we hebben altijd al digitaal gedacht. Kijk alleen al naar onze 600 IT-medewerkers. Wat wel nieuw is, is het niveau van de huidige IT-oplossingen. Nieuwe systemen verbinden meer gebruikers en computers dan ooit tevoren. Daarnaast nam de snelheid waarmee nieuwe technieken op de markt komen sterk toe. 

Waar ziet u de meest veelbelovende voorbeelden van digitalisering voor een expediteur als Dachser?

Eerst wil ik een illusie wegnemen: er is niet een simpele oplossing die zelf voor meerwaarde zorgt. De meerwaarde ontstaat indien we in staat zijn verschillende oplossingen met elkaar te verbinden. Daartoe moeten we als onderneming flexibel genoeg zijn en werkelijk alle componenten in de processen openen voor innovatie. Het gaat dan bijvoorbeeld om het opstellen van prognoses op basis van Big Data, waardoor we het gebruik van onze systemen beter kunnen plannen. Of het gaat om nieuwe identificatiesystemen, die autonoom transport niet alleen op straat, maar ook in een warehouse mogelijk maken.
Kwaliteit zal, juist in een digitale wereld, de onderscheidende factor zijn.
Kent de digitalisering ook nadelen?
Ja, de blindheid bij mensen te veronderstellen dat het digitale het enig zaligmakende is. Daarbij vergeet men de kern van onze service, namelijk ervoor te zorgen dat onze klanten in hun eigen markten beter opereren en ondernemen. Daarbij wil ik niet verhelen dat de digitalisering onze sector veel gebracht heeft. Zoals integraal samenwerken binnen de keten. En ook in werkelijk robuuste oplossingen te denken. Digitalisering vindt haar positie in een geïntegreerde supply chain voor industrie en handel én zorgt voor een betere klantervaring. Slechts de digitale oplossingen die dat bieden zullen overleven, geïsoleerde systemen zullen het niet redden.

Wie zullen de winnaars van de digitalisering zijn en wie de verliezers?
Als je naar de ervaringen in het segment kijkt dat te maken heeft met direct consumentencontact, zullen er maar weinig winnaars zijn. Digitalisering functioneert alleen indien de klant precies dan zijn bestelling ontvangt wanneer hij het daadwerkelijk wil, en dan ook nog eens zonder beschadigingen. Kwaliteit zal, juist in een digitale wereld, de onderscheidende factor zijn, maar fulfilment heeft altijd met mensen te maken. Nieuwe technieken worden daarnaast ook gebruikt om productiever te worden en eenvoudige handelingen te automatiseren.

Leidt dat niet tot angst bij uw medewerkers?
Wie bij Dachser werkt, kent deze angst niet. We hebben tijdens de economische crisis die we na 2008 ervaren hebben, geen medewerkers ontslagen. Dat heeft voor veel vertrouwen binnen de organisatie gezorgd. De medewerkers weten hoe realistisch we met de IT-hypes omgaan. Bij ons zullen ook in de toekomst mensen met de klanten spreken. We zullen ondanks autonoom rijdende vrachtwagens nog steeds chauffeurs inzetten om het directe klantcontact te behouden. Natuurlijk zullen we relatief simpele handelingen digitaliseren en daarmee automatiseren, maar niet om arbeidsplaatsen af te schaffen, maar om ze waardevoller te maken.

Digitalisering en online-handel hangen nauw met elkaar samen. Hoe vertalen zich de veranderingen in het winkelbedrijf naar een dienstverlener als Dachser?
Daar merken we relatief weinig van. De grote veranderingen in de e-commerce vinden we vooral in de pakket- en expres-branche. Als wij met e-commerce te maken hebben, dan gaat het altijd om extra services, die een klassieke B2B-klant van ons verlangt omdat hij tegenwoordig multi-channel verkoopt. We moeten daarom goede technologische oplossingen bieden, zodat ons grote klantportfolio ook B2C kan leveren. En daarnaast zullen we ook zelf aan consumenten gaan leveren.

Hoe stuurt u dan de bezorging aan privé klanten aan?
B2C betekent niet alleen pure privépersonen, maar ook bijvoorbeeld praktijken van artsen of advocaten en kleinere ondernemingen. Voor die klanten moeten we een extra proces inrichten. Ik heb afzonderlijke ruimte in het warehouse nodig, moet wellicht twee mensen de bezorging laten doen. Daarnaast kan het zijn dat een adres twee keer bezocht moet worden, eventueel ook op zaterdag, en dat dan ook nog de verpakking teruggenomen moet worden. Het zijn veel extra stappen en die zorgen ervoor dat B2C duurder is voor ons dan B2B. De afzonderlijke processen moeten elkaar daarbij niet gaan tegenwerken. Maar een zeker aandeel B2C is prima en zeer goed te realiseren voor ons.

Laatst gewijzigd: