De Ter Haak-Groep heeft tijdelijk de railshuttles tussen Rotterdam en Straatsburg stopgezet.

Dat zegt directeur Richard ter Haak van het Amsterdamse familiebedrijf. De raildiensten werden uitgevoerd door dochterbedrijf BCA. Volgens Ter Haak was de beladingsgraad vanuit Straatsburg voor de railshuttle te laag om de exploitatie nog langer te rechtvaardigen. ‘Daarom hebben we de dienst tijdelijk stopgezet.’ Als alternatief laadt Ter Haak nu bij op de raildienst van MMR tussen Rotterdam en Metz, zegt hij.

BCA onderhield met de zogeheten ‘Alsace Rail Shuttle’ drie keer in de week een railshuttles tussen de Rotterdamse terminals, waaronder ECT Delta, APMT en Euromax op de Maasvlakte, en Straatsburg. De treinen hadden een capaciteit van 101 teu. De tractie werd verzorgd door Locon Benelux. Vorig jaar was de railshuttle van BCA op Berlijn al stopgezet, waardoor het bedrijf voorlopig geen eigen railshuttles meer uitvoert.

BCA neemt met de nieuwe maatregel geen afscheid van het railgoederenvervoer, benadrukt Ter Haak. ‘Het is een voorlopig besluit omdat het ladingaanbod in Straatsburg op dit moment te laag is. Onder een beladingsgraad van 80% verdien je immers geen geld.‘ 

Het is nog onduidelijk wat BCA met het eigen vrachtkantoor in Straatsburg gaat doen. ‘Wij kijken er nog naar of we het kantoor sluiten en de activiteiten naar Amsterdam overhevelen of dat we de vestiging aanhouden. Een besluit is nog niet genomen’, aldus Ter Haak. 

In de tussentijd zet BCA versterkt in op de bestaande binnenvaartdiensten tussen IJmuiden, Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen, zegt de directeur. ‘Wij willen die containerdiensten intensiveren de komende tijd. Details daarover zullen wij binnenkort bekendmaken.’

BCA zag in maart van dit jaar general manager Mattijs Nollen na twaalf jaar vertrekken. Zijn taken zijn intussen overgenomen bij BCA door Gijs Vorstman, een ex-manager van Cargill. Nollen is intussen voor zichzelf begonnen en heeft zijn eigen adviesbureau opgericht: Trimodal Initiatives.

Laatst gewijzigd: 19 mei 2017 11:42