Het besluit van marktleider Emirates SkyCargo om weer brandstoftoeslagen te heffen vanaf eind april krijgt langzaam navolging in de markt, aldus expediteurs.

De vrachtbemiddelaars noemen de rentree van toeslagen intussen en goedkope manier om extra inkomsten te genereren voor de luchtvaartmaatschappijen.

Volgens Ceva in de VS hebben de Chinese maatschappijen, waaronder Cathay al een kleine brandstoftoeslag opgelegd. Etihad Airways presenteerde in mei ‘een vereenvoudigde tarievenstructuur’ met een vaste algemene toeslag van 60 eurocent per kilo over het gefactureerde volume/gewicht. Deze heffing vervangt de aparte toeslagen voor brandstof, security en piekdrukte, heet het.

Ofschoon AirBridgeCargo niet direct een toeslag heeft geïntroduceerd, zal de Russische vrachtmaatschappij die wel gaan opleggen zodra de olieprijs het niveau van 55 dollar per barrel heeft bereikt, heeft het aan expediteurs laten weten. Hoe groot die toeslag dan zal zijn zal, heeft de maatschappij nog niet duidelijk gemaakt.

De airlines verdedigen de terugkeer van de toeslagen met de verklaring dat het een betere afspiegeling is van de werkelijke kosten dan de all-in tarieven die sinds twee jaar worden opgelegd. Volgens expediteurs als Panalpina is dat onzin en hebben de laatste twee jaar laten zien dat de brandstoftoeslagen geen enkele relaties hebben met de werkelijke kosten voor de inkoop van brandstof. DHL Global Forwarding wijst er op dat de airlines om juridische redenen ook geen inzage geven op weke berekeningsmethode de nieuwe toeslagen zijn gebaseerd. Dat maakte het voor expediteurs bijzonder moeilijk om deze fluctuerende kosten door te berekenen aan de verladers. Die zijn intussen vooral geïnterneerd in stabiele en voorspelbare kosten.

Voorlopig hebben de Noord-Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen nog geen maatregelen genomen om de all-in tarieven te ontmantelen. Air Canada sluit een terugkeer van brandstoftoeslagen zelfs geheel uit. Volgens een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij was de komst van de all-in tarieven een manier om de kostenstructuur te vereenvoudigen voor de klanten. ‘Indien wij de kosten moeten aanpassen, zullen wij dat doen via onze vrachttarieven.’

Laatst gewijzigd: 22 mei 2017 09:27