Met de oplevering van de 21.413 teu grote 'OOCL Hong Kong' heeft de Singaporese rederij de snel wisselende titel 'grootste containerschip ter wereld' bemachtigd.

OOCL CEO C.C. Tung noemde het schip in zijn toespraak een 'titaan onder de containerschepen' en sprak zoals gebruikelijk van een 'mijlpaal'. 

'Hoewel de industrie de neiging heeft om elkaar steeds weer te overtreffen, is dit toch een een belangrijk moment voor ons', zei Tung. 'Vanwege toenemende concurrentie en aanhoudende druk op de kosten moeten we de gewaagde stap nemen om met grotere schepen te gaan varen. De kwaliteit en hoge efficiëntie van die schepen zijn als grote containerrederij nodig om relevant en concurrerend te blijven.'

OOCL was samen met Hapag-Lloyd één van de rederijen die de stap naar de megaschepen nog niet had gemaakt. De Duitse concurrent heeft daar verandering in gebracht door de fusie met UASC, die naar verluidt volgende week definitief wordt afgerond.

Voor de ingebruikname de 'OOCL Hong Kong' had OOCL's grootste schip een capaciteit van 13.000 teu. Daarvan heeft het bedrijf er tien. Verder bestaat de ruim 50 schepen tellende eigen vloot voornamelijk uit schepen van 8.000-9.000 teu en schepen van 4.500 teu.

De laatste keer dat OOCL het 'grootste containerschip ter wereld' kon claimen was in 2003 met de oplevering van de 'OOCL Shenzhen' die 8.063 teu kan vervoeren. Dit schip was net als de nieuwe 'titaan' gebouwd door Samsung Heavy industries.

De 'OOCL Hong Kong' is 399 meter lang en 58,8 meter breed en heeft een hoogte vanaf de waterlijn van 73,5 meter. Opvallend is dat de eerste lichting Triple-E's van Maersk Line,  die iets meer dan 18.000 teu kunnen vervoeren, vrijwel dezelfde afmetingen heeft. Dat betekent dat de extra laadcapaciteit binnenin het schip wordt gevonden.   

Laatst gewijzigd: 18 mei 2017 12:05