Antwerpen verliest per deze week één van zijn vier Verre Oosten-loops van 2M, de alliantie van Maersk Line en MSC. Het gaat om de AE5/Albatros-dienst.

Onverwacht is de wijziging niet. Maersk Line had het nieuwe vaarschema in februari al aangekondigd. Volgens een woordvoerster van het regionale kantoor in Hamburg is de aanpassing één van de 'optimaliseringen' in het oost-west netwerk die klanten 'snellere transittijden en directe corridors moet bieden naar belangrijke gebieden', in dit geval Duitsland. Volgens de rederij biedt de nieuwe AE5/Albatros-dienst de snelste transittijd tussen China en Duitsland van de gehele markt.

Antwerpen houdt na het verliezen van deze dienst nog drie Verre Oosten-loops van 2M over: de AE2/Swan, de nieuwe AE7/Condor en de AE6/Lion, waarin het de eerste Europese haven is. Rotterdam behoudt zijn vijf diensten, waaronder ook de AE5/Albatros. 

Of de Maashaven vruchten plukt van de wijziging zal moeten blijken. Rotterdam wint in ieder geval geen extra call aangezien de haven ook in de oude regeling al onderdeel van deze dienst was. Ook valt het te betwijfelen of het schrappen van Antwerpen voor extra volume zal zorgen. Rotterdam is de laatste Europese aanloophaven in deze loop, die eerst Bremerhaven, Hamburg, Aarhus, Gotenburg en Wilhemshaven aandoet.

Antwerpen ontvangt vandaag het laatste bezoek van de loop. De 'Mayview Maersk' vaart op het moment van schrijven de Westerschelde op.

Laatst gewijzigd: 16 mei 2017 12:25