Ondanks een omzetstijging van ruim 10% heeft Hapag-Lloyd het verlies in het eerste kwartaal ten opzichte van vorig jaar zien oplopen met bijna twintig miljoen tot 62,1 miljoen euro.

Grote boosdoener is de oplopende brandstofprijs. De Duitse rederij was in het eerste kwartaal gemiddeld 313 dollar aan een ton brandstof kwijt, bijna 60% meer dan de 197 dollar in de eerste drie maanden van vorig jaar en het hoogste niveau sinds medio 2015.

Hapag kreeg gemiddeld 1.047 dollar per vervoerde teu, twintig minder dan vorig jaar. Maar de fors gestegen omzet (2,13 miljard) en valutawinsten zorgden voor een positief bruto resultaat (ebitda) van 131 miljoen, ruim 6% beter dan vorig jaar.

Alle aandacht is nu gericht op de fusie met United Arab Shipping Company uit Qatar, zegt de Nederlandse topman Rolf Habben Jansen. Niettegenstaande berichten over problemen aan Qatarese kant, gaat hij ervan uit dat de fusie binnenkort wordt afgerond. Hij wil beide organisaties zo snel mogelijk integreren, wat 435 miljoen dollar aan besparingen per jaar zou opleveren.

Laatst gewijzigd: 12 mei 2017 11:31