Havenbedrijf Rotterdam heeft de spooroperator PortShuttle overgenomen van De Boomgroep van Eric van Wijngaarden.

Het bedrijf biedt een dagelijkse spoorverbinding aan tussen de Rotterdamse deepsea containerterminals onderling en het Rail Service Center (RSC) in het Eemhavengebied. PortShuttle treedt daarbij alleen op als organisator en verkoper van de dienst. Het spoorvervoer zelf, de treinen, worden sinds kort ingehuurd bij Captrain. Tot voor kort was dat de eigen spoorvervoerder van de De Boomgroep, Train Services.

Van Wijngaarden meldde enkele maanden geleden nog een sterke groei van het vervoerde aantal containers tot zo’n 3.000 per maand, maar erkent nu niet uit de kosten gekomen te zijn. ‘Spoorvervoer in Rotterdam is gewoon te duur. Ik denk niet dat er ook maar één operator winst maakt’.

Het Havenbedrijf zegt met de overname de continuïteit van deze belangrijke spoordienst te waarborgen omdat de toekomst van de PortShuttle op korte termijn onzeker is. Volgens de havenbeheerder verhoogt PortShuttle het serviceniveau van de haven, ‘net zoals truckparkings, Portbase en boeien en palen dat doen’.

Woordvoerder Sjaak Poppe zegt in een toelichting dat het Havenbedrijf het zonde vond om de neutrale dienstverlening van PortShuttle te laten verdwijnen omdat die de ontwikkeling van de spoorsector ondersteunt. Als zich een bedrijf aandient om de activiteiten weer van het Havenbedrijf wil overnemen, is dat ‘graag bereid om het gesprek aan te gaan.’ Overigens heeft het voor PortShuttle het symbolische bedrag van 1 euro betaald.

De overname omvat ook de zogenoemde PortShuttle 2. Dat is een samenwerking met GVT Group of Logistics, waarbij zes keer per week een trein rijdt tussen GVT in Tilburg en de terminals op de Maasvlakte. Ook deze dienst zal worden voortgezet.

Laatst gewijzigd: 08 mei 2017 13:13