De Amerikaanse Federal Maritime Commission (FMC) heeft een gezamenlijk verzoek van NYK Line, MOL en "K" Line om voorafgaand aan de geplande fusie alvast samen te werken, afgewezen.

Volgens de maritieme autoriteit komen de voornemens die de rederijen uiteen hadden gezet in hun 'Tripartiete overeenkomst' feitelijk neer op een vervroegde fusie, zonder daadwerkelijk te fuseren. De drie rederijen zochten toestemming om alvast een gezamenlijke containerrederij op te zetten en informatie met elkaar te delen.

De bezwaren van de FMC zijn louter gebaseerd op rechtsgronden. De organisatie heeft volgens de Amerikaanse Shipping Act niet de macht om fusies en overnames goed te keuren en omdat deze overeenkomst feitelijk een fusie betreft moet de FMC het verzoek daarom afwijzen.

NYK Line, MOL en "K" Line willen aan het eind van dit jaar hun containerdivisies fuseren. De naam van die nieuwe rederij wordt, zo hebben de drie eerder aangekondigd, medio dit jaar al bekendgemaakt. De fusie is bedoeld als antwoord op de schaalvergroting van met name de Europese rederijen, die de jarenlange slechte marktomstandigheden hebben gebruikt om concurrentie op te kopen.

De Japanse rederijen hebben nu met marktaandelen van 2,9% (NYK), 2,5% (MOL) en 1,8% ("K" Line) elk een positie in de achterhoede van de grote deepsea rederijen, maar samen vormen zij de zesde containerrederij (1,5 miljoen teu capaciteit) van de wereld, ervan uitgaande dat de fusie van Hapag-Lloyd en UASC zich binnenkort daadwerkelijk voltrekt. 

Laatst gewijzigd: 03 mei 2017 11:53