Emirates SkyCargo maakte onlangs bekend de brandstoftoeslagen in ere te herstellen. De opmerkelijke koerswijziging stuit op kritiek in de markt.

Nu geeft het bedrijf ook een toelichting op de achtergronden nadat het twee jaar geleden de toeslagen schrapte en alle kosten in een vrachttarief stopte. Volgens de directie is gebleken dat de brandstoftoeslag als instrument ‘meer transparant en accuraat’ is dan een all-in tarief.

Vanaf 23 april hanteert de grootste mondiale luchtvrachtvervoerder weer brandstoftoeslagen op alle luchtvrachtbrieven. Daarbij is een nieuw basismechanisme bedacht dat gebaseerd is op een brandstofindex dat vijf spotmarkten voor kerosine volgt en dit combineert met de gemiddelde prijs bewegingen van de vliegtuigbrandstof over de laatste twee weken. Met dit meer uitgebalanceerd indexsysteem hoopt Emirates te grote prijsschommelingen, een groot kritiekpunt onder verladers uit het verleden, te voorkomen.   

Diverse verladers en expediteurs zijn niet overtuigd van de argumenten van Emirates. Zij wijzen op de timing van de maatregel nu de brandstofprijzen weer zijn toegenomen en airlines de brandstoftoeslagen gebruiken als een verkapte manier om extra inkomsten te genereren. Zo blijft het feit dat luchtvaartmaatschappijen brandstof tegen vaste prijzen inkopen (het hedgen) en dus niet alleen afhankelijk zijn van de spotmarkten onvermeld in de toelichting van Emirates.

Een woordvoerder van de vrachtmaatschappij wijst de kritiek van de hand en zegt dat het nieuwe toeslagensysteem ‘klant gericht’ is en de verladers meer ‘transparant en accuraat’ zal informeren over de luchtvrachtprijzen.

Laatst gewijzigd: 21 april 2017 12:36