De eerder door P&O Ferries aangekondigde volcontainerdienst tussen Zeebrugge en Hull gaat op 3 mei van start.

Het debuut van P&O in lift on-lift off is een verbinding met drie afvaarten per week in beide richtingen. Hiervoor heeft P&O bij het Nederlandse Holwerda de 'MS Elisabeth' gecharterd, een 118 meter lang schip met een capaciteit van 5.000 ton. In Hull moet de behandeling in de binnenhaven plaatsvinden, achter de sluis tussen de Humber en de dokken. De beperkte afmetingen van de sluis beperken ook die van de ingezette schepen.

De afmetingen waren niet de enige reden voor de keuze van de 'Elisabeth'. Het containerschip moet parallel varen met de passagiersschepen 'Pride of Bruges' en 'Pride of York', die recent een upgrade kregen. Die upgrade verbeterde vooral het passagierscomfort, maar vergrootte niet het vermogen van beide ferry's om vracht mee te nemen. Mede hiervoor is de parallelle containerdienst opgezet. 'Om een klokvaste dienst  te kunnen aanbieden moesten we ook een snel schip inzetten', zegt project manager Geert Willem.

P&O ziet zowel de Britse economie als de bevolking groeien en verwacht dat de vraag om goederentransport van en naar Groot-Brittannië de komende jaren zal toenemen. Het bedrijf wil naast containers ook wissellaadbakken accepteren op de nieuwe dienst.

In Zeebrugge zal de 'Elisabeth' worden behandeld op de recent in gebruik genomen terminal Westerhoofd. Daar kunnen Noell-containerkranen van het verdwenen Container Handling Zeebrugge (CHZ) voor het laden en lossen instaan. Het havenbedrijf heeft twee van deze drie portaalkranen opgeknapt en stelt ze ter beschikking van P&O, dat er ook een terrein van 14 hectare in concessie kreeg.

Laatst gewijzigd: