In deze wekelijkse rubriek geven kopstukken uit de sector commentaar op het nieuws. Deze week Rob van den Eijnden, General Manager bij Hyundai Merchant Marine Netherlands.

Het grootste containerschip met een capaciteit van 20.170 teu is in gebruik genomen. Ik herinner me dat United States Lines (USL) met giganten van 4.000 teu in de vaart kwam. Ze werden toen voor gek verklaard. Nu verbreken rederijen achter elkaar records. Het volgende record van 21.000 teu is alweer geboekt.

Alle containerrederijen varen al jaren diep in de min, veroorzaakt door een overcapaciteit aan containerscheepsruimte. Kostenreductie is heilig en de rekensom is dat de slotkosten lager zijn bij nieuwe, grotere schepen. Dan moeten ze wel vol zitten, en het tarief voor zeevrachten op een acceptabel niveau,  om winst te maken.

De opbrengsten moeten omhoog. De tarieven daalden de laatste jaren alleen maar. De verladers en expediteurs vragen en krijgen lagere tarieven. De rederijen moeten aangeven tot hoe ver. Tenders hebben hier ook invloed op. Door benchmarking en scherpe targets wordt er minder gekeken naar lokale service,waar rederijen zich wel degelijk in kunnen onderscheiden.

De laatste maanden is de situatie veranderd. Door het aantal schepen langs de kant, enige groei in de export, maar uiteraard ook door het wegvallen van Hanjin Shipping. Iedereen is enorm geschrokken van het wegvallen van zo’n grote rederij en wil daarom niet snel dezelfde fout maken als in de laatste jaren. Het huidige, tijdelijke tekort aan ruimte betekent ook hogere tarieven voor zeevrachten en dus betere opbrengsten voor de rederijen. De verhoudingen zijn nu misschien tijdelijk buiten proporties,  maar dit is wellicht een compensatie van een jarenlange tegenovergestelde situatie.

We moeten nu afwachten wat de nieuwe allianties en nieuwbouwschepen ons gaan brengen. De nieuwe situatie moet voor meer stabiliteit zorgen op de containermarkt. Voor diensten moet een redelijke prijs gevraagd en betaald worden om een gezonde markt te krijgen. Hopelijk gaat dit lukken met medewerking en begrip van alle partijen op de containermarkt.

Laatst gewijzigd: 31 maart 2017 10:01