De Amerikaanse webgigant Amazon zou in gesprek zijn met financiële partijen op Wallstreet en Boeing om een vrachtvloot van 400 vliegtuigen aan te schaffen.

Dit nog onbevestigde bericht komt van de Amerikaanse luchtvaartanalist Cargo Facts en haar zusterpublicatie Air Cargo World (ACW), die refereren ‘aan twee afzonderlijke bronnen’ in de Amerikaanse luchtvaartmarkt. Doorgaans is Cargo Facts goed geïnformeerd over nieuwe vliegtuigdeals in de VS. De analist beschikt vanuit het hoofdkantoor in het Amerikaanse Seattle over goede contacten met de grootste werkgever van de stad, Boeing. Daarbij komt ook nog dat de directie van Amazon in Seattle zetelt.

Amazon heeft vorig jaar de vrachtmaatschappij Primair opgezet om zelf pakjes te gaan vervoeren. Bij Primair maakt Amazon nog gebruik van langdurige leasecontracten met onderaannemers zoals de Amerikaanse vrachtvervoerder Atlas Air. Het gaat daarbij om totaal een vloot van zeventig B767’s. Amazon heeft verder een minderheidsbelang genomen in de Amerikaanse vrachtvervoerder.

Volgens Cargo Facts en ACW wil Amazon nu een aanzienlijke grotere stap zetten. Daarbij gaat het allereerst om de financiering en aanschaf van honderd B767-300F’s, die met de capaciteit van ruim zestig ton vooral geschikt zijn voor het expresvervoer. Dat aantal moet uiteindelijk worden verviervoudigd, claimen de anonieme informanten. Of het daarbij ook gaat om B767’s of om een andere type vrachtvliegtuig wordt niet duidelijk. Indien de aantallen kloppen zou Amazon een vrachtvloot beogen die qua omvang vergelijkbaar is aan die van de Amerikaanse expresgiganten UPS en FedEx. 

Amazon koopt nu jaarlijks voor een bedrag van rond de 3,5 miljard dollar aan vrachtcapaciteit in bij de grote expresvervoerders en wil die afhankelijkheid afbouwen. De grote koeriers zijn tot nu toe in reacties niet onder de indruk van de expansieplannen van Amazon. Zij wijzen er onder meer op dat vliegtuigen maar een deel van de netwerkkosten zijn in het pakketvervoer. 

Laatst gewijzigd: 20 maart 2017 12:00