Het Russische Sovcomflot heeft vier LNG-aangedreven Aframax-tankers besteld die worden gecharterd aan Shell. Het zijn de eerste gas aangedreven tankers in die grootte.

De schepen worden 250 meter lang en 44 meter breed en hebben een laadvermogen van 141.000 ton. Met de order is een bedrag van 240 miljoen dollar gemoeid.

Het gebruik van LNG als brandstof zorgt voor forse verminderingen van de uitstoot van zwavel (90%), stikstof (80%), CO2 (15%) en fijnstof (vrijwel volledig). Daarnaast scheelt het ook aanzienlijk in herrie. Gasmotoren zijn veel stiller dan dieselmotoren. Volgens Hyundai scheelt het de helft in decibellen.

Shell zet sterk in op LNG en probeert de ontwikkeling ervan te versnellen. Het bedrijf liet al de Greenstream LNG-binnenvaarttankers bouwen en is voornemens om deze vloot flink uit te breiden. Daarnaast wordt gewerkt aan een LNG-bunkerschip die dienst in Rotterdam gaat doen die in eerste instantie vier shortsea LNG-containerschepen van Containerships van brandstof gaan voorzien. Met de bouw van deze grote tankers lijkt Shell ook de ontwikkelingen in het oceaantransport op gang te willen helpen.

Het olie- en gasbedrijf ziet een belangrijke rol voor zichzelf weggelegd in de winning en distributie van het aardgas. 

Laatst gewijzigd: 20 maart 2017 12:02