De Europese Commissie heeft Air France, KLM en vrachtdochter Martinair opnieuw beboet voor verboden prijsafspraken op het gebied van luchtvrachtvervoer.

In totaal moet de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep 325 miljoen euro betalen. De mededingingswaakhond in Brussel legde in 2010 ook al een boete op, maar die werd in 2015 door de rechter nietig verklaard wegens 'tegenstrijdigheden' in de beschikking. De luchtvaartgroep heeft al in 2010 geld opzij gezet voor kartelboetes. Die voorzieningen zijn met 340 miljoen euro ruimschoots voldoende om de nu opgelegde boetes te kunnen betalen.

Air France-KLM zegt in een reactie de nieuwe kartelboete allereerst te willen bestuderen en voegt daaraan toe ‘eventuele vervolgstappen’ te overwegen tegen de beschikking. Voor de luchtvaartgroep betekent de hoogte van het boetebedrag verder een kleine meevaller vergeleken met de oude boete van 331 miljoen euro uit 2015.

Het lagere bedrag is toe te schrijven aan een mindere boete bij vrachtdochter Martinair ‘om technische redenen’, aldus de maatschappij. Martinair moet nu 15,4 miljoen euro betalen, terwijl Air France (182,9 miljoen euro) en KLM Cargo (127,2 miljoen euro) de hoofdmoot moeten dragen.

Cargolux, een ander lid binnen het luchtvrachtkartel, moet 79,5 miljoen euro betalen van Brussel. De luchtvrachtmaatschappij weet nog niet of het in beroep gaat tegen de beslissing. Het gaat nu eerst de uitspraak onderzoeken, zegt een woordvoerder.

De overige boetes zijn opgelegd aan British Airways (104 miljoen euro), Singapore Airlines (74.8 miljoen euro), SAS (70,2 miljoen euro), Cathay Pacific (57,1 miljoen euro), Japan Airlines (35, 7 miljoen euro), Air Canada (21 miljoen euro) en LAN Chile (8,2 miljoen euro). De laatste maatschappij is nu onderdeel van LaTam.

In totaal heeft de Europese Commissie aan tien vrachtcarriers een boete van 776 miljoen euro opgelegd. Dat was zeven jaar geleden bijna 800 miljoen euro. De overige twee maatschappijen in het kartel, Lufthansa Cargo en het Australische Qantas, blijven buiten schot. De Duitsers kregen voor hun rol als klokkenluider vrijstelling van strafvervolging terwijl het Qantas geen bezwaar maakte tegen de eerdere kartelboete.

Laatst gewijzigd: 20 maart 2017 11:57