In deze wekelijkse rubriek geven kopstukken uit de sector commentaar op het nieuws. Deze week Marcel Verhagen, advocaat bij DOCK Legal Experts.

In een week van verkiezingen in Nederland, een diplomatieke rel in Rotterdam en een eerste begrotingsvoorstel door Trump, is het lastig om te kiezen wat het meest opvallende nieuws is. Niet het feit dat de verkiezingsuitslag een goede basis biedt voor de Nederlandse exporteurs maar het nieuws dat het Maritiem Museum de Scheepswerf Koningspoort van de hand moet doen vond ik het meest opvallend.

Opvallend omdat de grootste haven van Europa, de mainport van Nederland, en volgens de Wallstreet Journal de coolste stad van Nederland klaarblijkelijk niet in staat is om haar (varend) of nautisch erfgoed  op waarde te schatten. Ik vind het onbegrijpelijk dat het Maritiem Museum deze museale werf rendabel moet kunnen exploiteren om de werf in stand te houden. Het niet rendabel zijn van deze werf lijkt een gegeven. Immers, de schepen die op deze werf onderhouden plegen te worden, hebben al moeite om drijvende te blijven.

Terecht merkt het Maritiem Museum dan ook op dat het exploiteren van een scheepswerf niet tot haar kerntaken behoort. De helling past echter wel uitstekend in de aanpak en ambitie van het Museum. De invloed van de scheepvaart op Rotterdam is evident. Het in historisch perspectief kunnen plaatsen van die invloed is niet alleen van belang voor het toerisme maar is ook van belang om de jeugd te kunnen blijven stimuleren om te kiezen voor een baan in de Rotterdamse haven. Naar mijn mening hoort de Koningspoort daarbij en is het zonde dat het Museum niet meer in staat is om de werf in haar collectie te houden. 

Laatst gewijzigd: 17 maart 2017 09:48