In de aanloop naar het Logistiek Marketing Event, op 30 maart, voerde Nieuwsblad Transport het jaarlijkse marketingonderzoek uit.De website is nog steeds de belangrijkste marketingtool.

Op de vraag wat de belangrijkste marketingtools zijn antwoordt 62% van de aan de enquête deelnemende partijen: onze website. 48% noemt social media en 36% noemt conferenties en congressen. Vergeleken met vorig jaar is het belang van de website en de congressen ietsje gezakt, en social media is juist sterk gestegen, van 29 naar 48%.

Ik ben het helemaal eens met de 62% die hun website noemt (met de 48% ook trouwens). Uit ervaring weet ik dat de eigen website bedrijven veel goede leads kan opleveren, mits deze op de juiste manier wordt ingezet. Het is waarschijnlijk ook één van de redenen dat 60% aangeeft dat het vergroten van traffic naar de website één van de belangrijkste taken van de marketingafdeling is. En social media is dan juist weer een krachtige tool!

Content is King
Het belangrijkste onderdeel van elke bedrijfswebsite is de content. Die moet up to date zijn, regelmatig vernieuwd worden en relevant zijn voor de doelgroep. Als je regelmatig verse content aan je website toevoegt, is je website interessanter voor zowel de bezoekers, als voor Google. Eén van de manieren om een regelmatige stroom van verse content te krijgen, is het toevoegen van een blog aan je website. Met een blog kun je goed laten zien wie je bent en waar je voor staat door bijvoorbeeld (succes)verhalen, case studies en inzichten te delen.

Die website hebben we. En nu?
Behalve social media zijn er meer manieren om traffic naar je website te vergroten: e-mail marketing, search engine optimization (SEO) en search engine advertising (SEA), om er een paar te noemen. Wat mij verbaasde was dat, hoewel meer dan 60% aangeeft dat de website één van de belangrijkste marketingtools is, maar 20% de manieren om traffic te vergroten noemt. SEA vindt zelfs slechts 5% een belangrijke tool. Dus de website is heel belangrijk, maar de tools die traffic juist kunnen vergroten niet? Budget en de grootte van het marketingteam kunnen hier mogelijk een rol spelen, maar dan nog mogen deze niet vergeten worden.

Hoe social zijn logistieke bedrijven?
Ik ben een groot fan van social media en dan met name van de vele nuttige toepassingen. Ik keek vooral uit naar de resultaten van dit gedeelte van het onderzoek. 80% van de ondervraagden gaf aan social media te gebruiken. Dat is bijna het dubbele, vergeleken met 5 jaar geleden, toen slechts 46% er gebruik van maakte. 57% gebruikt social media zelfs dagelijk.

Welke kanalen zetten ze zakelijk in?

  1. LinkedIn          85%
  2. Facebook        67%
  3. Twitter            56%
  4. YouTube         42%

Het is geen verrassing dat LinkedIn bovenaan eindigt in dit lijstje. Het is het grootste zakelijke netwerk in Nederland. En hoewel het aantal gebruikers niet echt gegroeid is het afgelopen jaar, is het dagelijks gebruik van LinkedIn wel met 33% toegenomen. Dat blijkt uit de laatste cijfers over social media gebruik in Nederland.  
Goed om te zien dat Facebook nu door meer dan twee derde van de logistieke bedrijven zakelijk wordt ingezet. Facebook is heel goed om de menselijke, meer persoonlijke kant van je bedrijf te laten zien.

YouTube laat ook een lichte stijging zien, wat logisch is. Video is een van de favoriete manieren van mensen om informatie tot zich te nemen. Steeds meer bedrijven delen dan ook videos op YouTube, Facebook en LinkedIn. Goede manier om je bedrijf te profileren. En leuk om te zien dat Instagram meer gebruikt wordt door bedrijven in de logistiek. Gebruik van Instagram is gegroeid van 9 naar 14%. Had ik al gezegd dat ook voor social media geldt: Content is King? 


Worden er wel resultaten geboekt met social media?
De marketeers die social media onderdeel hebben gemaakt van hun marketingmix is gevraagd welke doelen ze hebben met social media. Interessanter nog: er is ze ook gevraagd welke resultaten ermee zijn geboekt.

      Doelen Resultaat

  1. Naamsbekendheid 81% 1. Meer bekendheid 67%
  2. Verhogen bezoek website 46% 2. Meer relaties 41%
  3. Relaties opbouwen 45% 3. Nieuwe medewerkers 34%
  4. Werven personeel 42% 4. Nieuwe Ideeën 26%

De resultaten laten zien dat de meeste bedrijven positieve resultaten boeken met hun social media activiteiten. Meer traffic naar hun website was ongetwijfeld ook één van de resultaten, maar deze stond helaas niet tussen de antwoordmogelijkheden. Hoeveel marketeers hier resultaat mee boeken is dus niet gemeten.

Mooi om te zien dat 26% aangeeft dat ze nieuwe ideeën hebben gekregen door het gebruik van social media. Dat het goed werkt voor het vergroten van je naamsbekendheid, je netwerk, of recruitment is bekend, maar ik krijg zelf zoveel nieuwe ideeën door het lezen van de tijdlijnen van mijn verschillende sociale kanalen. Deze inspiratie is voor mij persoonlijk één van de grootste redenen om social media te gebruiken.

Allemaal mooi, maar social media, daar doen wij niet aan
Uiteraard is er ook een groep die zakelijk geen social media gebruikt. Als belangrijkste reden wordt aangegeven dat men denkt dat hun doelgroep daar niet actief is en ze zien er het nut niet van in. Echter, als 80% van de logistieke bedrijven social media gebruikt, ben ik er zeker van dat minstens zoveel van hun klanten dat ook doen.

Andere redenen die werden gegeven waren gebrek aan tijd en gebrek aan kennis. Met inzet en de juiste hulp hoeven dat zeker geen grote obstakels te zijn.

Content is King
Ik weet het, ik heb het al gezegd. Maar ik blijf het herhalen. Het is heel belangrijk. Om echt effectief te zijn met de inzet van online marketing heb je hele goede content nodig. Of het nu voor je website is of voor je sociale kanalen, maakt niet uit. Zorg in ieder geval dat je een plan hebt en dat je content kalender gevuld is met relevante en goede content. Laat een succesvol project zien, interview een klant of eigen medewerkers, of laat zien dat je je klanten goed kent door te schrijven over trends en ontwikkelingen in hun markt (om een paar voorbeelden noemen). Een plan, een kalender en inzet en je bent klaar om te heersen.

Dit artikel verscheen eerder op www.logisticsmatter.com

Martijn Graat is oprichter van LogisticsMatter, een online supply chain en logistiek blog. Daar blogt hij regelmatig over trends en ontwikkelingen in de supply chain en de logistiek. Hij verzamelt en deelt nieuws en achtergrondartikelen op de sociale kanalen van LogisticsMatter. Hij helpt organisaties in de supply chain en logistiek met hun social media en content marketing, zowel op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Daarnaast traint en inspireert hij medewerkers in het gebruik van social media en bloggen en maakt zo van medewerkers merkambassadeurs.

Laatst gewijzigd: 15 maart 2017 16:07