In deze wekelijkse rubriek geven kopstukken uit de sector commentaar op het nieuws. Deze week Marcel de Nooijer, Executive Vice President Air France – KLM Cargo.

Wat mij deze week in het nieuws trof, was het bericht dat Maersk en IBM inzetten op blockchain technologie om de papierwinkel voor het containertransport te digitaliseren. Boeiend, want het zegt iets over wat ons tegemoet komt.

Wat blockchain (uitleg) inhoudt is nog steeds moeilijk te bevatten voor mij, dus ik ga hier niet proberen om dat in een paar woorden uit te leggen. Wel kan ik een ieder aanbevelen om er eens wat over te lezen. Waarom? Het is de technologie achter de Bitcoin en het wordt – zeker vanuit de financiële wereld – gezien als potentieel een van de meest disruptieve innovaties sinds het ontstaan van internet, met veel maatschappelijke gevolgen.

Dat lijkt nu voor ons in de luchtvrachtindustrie nog ver van ons bed. We worstelen nog met onze dagelijkse papierwinkel. Gelukkig maken we voortgang met digitaliseren van onze documentenstromen, al gaat dat in mijn ogen nog te langzaam. We zien allemaal de enorme voordelen van verdere digitalisering, niet alleen binnen onze eigen bedrijven, maar vooral ook langs de keten. Daarom ben ik blij met de samenwerkingsverbanden op Schiphol die bezig zijn met innovaties op dit gebied, om te zorgen dat we als Nederlandse luchtvrachtindustrie voorop gaan lopen. Daarom ben ik ook blij met de aandacht vanuit de overheid, zoals via het topsectorenbeleid en het NLIP. Ik pleit hier graag voor de continuering van dit beleid in de nieuwe regeringsperiode.

Het is niet meer de vraag of de digitalisering-revolutie onze sector zal raken, maar wanneer, en hoe we ons daarin strategisch weten te positioneren. Het verhaal van IBM en Maersk laat zien dat de overstap van blockchain technologie naar onze eigen logistieke wereld op dit moment al genomen wordt.

Laatst gewijzigd: