Het failliete Hanjin Shipping wordt vandaag geschrapt van de beurs in Zuid-Korea. Investeerders hebben hun aandelen de afgelopen weken al gedumpt. Gisteren was een aandeel nog 1 dollarcent waard.

Hanjin Shipping, vorig jaar rond deze tijd nog de op zes na grootste containerrederij ter wereld, werd op 17 februari al definitief failliet verklaard. 

De rederij maakte op 29 december 2009 zijn debuut op de Korea Stock Exchange beurs en steeg twee jaar later, op 7 januari 2011, tot zijn hoogste koers ooit van 38.694 won, meldt Yonhap. Dat is omgerekend 33,40 Amerikaanse dollar. Die koersstijging werd destijds gedreven door stijgende omzetten.

Hanjin, die mede als gevolg van de financiële crisis een hoge schuld had opgelopen, had in de jaren erna moeite om goede resultaten te behalen. Toen in 2015 een recordhoeveelheid aan nieuwe capaciteit werd opgeleverd en de vrachttarieven kelderden werd de druk op de rederij onhoudbaar. In de eerste maanden van 2016 ging de rederij een reorganisatietraject in, maar in tegenstelling tot de kleinere landgenoot Hyundai Merchant Marine, lukte het de rederij niet om zijn schuldeisers tevreden te stellen. Op 31 augustus voeg de rederij surseance aan, wat leidde tot chaos op zee in de havens. 97 schepen vol lading werden toegang tot havens geweigerd of aan de ketting gelegd. 

Rechters hebben de afgelopen maanden de verkoop van bedrijfsonderdelen zoals terminalbelangen en schepen overzien. Het geld dat daarmee is opgehaald dekt echter bij lange na de uitstaande schulden niet.   Daardoor laat menig jaarverslag van scheepseigenaren, brandstofleveranciers en logistieke dienstverleners dit jaar een grote afschrijving zien.

Daarnaast wordt het faillissement als één van de oorzaken genoemd voor de huidige krapte op de Europese exportmarkt. Daardoor zijn de vrachttarieven voor exportlading vanuit Europa omhoog geschoten en blijven er containers op de kade staan.  

Laatst gewijzigd: 07 maart 2017 11:36