Banken vertragen de fusie tussen Hapag-Lloyd en UASC, waardoor die mogelijk niet is afgerond voor de ingang van de nieuwe allianties. UASC haast zich nu om alsnog zelfstandig lidmaatschap te regelen.

Hapag-Lloyd bevestigt dat het onduidelijk is of de fusie nog vóór de ingang van de nieuwe allianties op 1 april kan worden afgerond. 'We zijn optimistisch dat alles nog in het eerste kwartaal van 2017 wordt afgesloten, maar als dat niet lukt zal UASC zelfstandig de nieuwe alliantie ingaan', zegt een woordvoerder. Oorzaak voor de vertraging zijn volgens hem de 'complexe onderhandelingen met banken'. Er zijn geen bezwaren vanuit mededingingsautoriteiten.

UASC had er op gerekend om onder de vleugels van Hapag-Lloyd tot de alliantie toe te treden, waardoor er geen zelfstandige aansluiting is voorbereid. 'Het contract moet nog getekend worden', zegt een ingewijde, die benadrukt dat UASC sowieso per april onderdeel van de alliantie wordt. De geplande samenwerking berust voor een deel op de schepen van de Arabische rederij.

UASC heeft een moderne vloot van megaschepen en beschikt vooralsnog als enige van de vijf rederijen (Hapag-Lloyd, UASC, MOL, NYK Line en "K" Line) over schepen met een capaciteit van meer dan 18.000 teu. Die worden als noodzakelijk geacht op de Azië - Noord-Europa handel. MOL heeft overigens wel een aantal schepen van 20.000 teu in aanbouw.

Laatst gewijzigd: 06 maart 2017 12:31