De vrachttarieven voor exportlading van Europa naar Azië zijn de lucht ingeschoten. Schepen zijn tot de nok toe gevuld, containers blijven staan en Maersk Line had zelfs korte tijd een boekingsstop.

Maersk Line voerde dit weekend korte tijd een boekingsstop in vanwege exceptioneel hoge vraag voor exportlading vanuit Europa. Volgens woordvoerder Michael Storgaard is die stop inmiddels weer opgeheven, maar de rederij hanteert wel flink hogere tarieven. De exacte hoogte daarvan wil hij niet bekendmaken.

Ook andere rederijen hebben de tarieven verhoogd, zo blijkt uit rondvraag in de markt. 'Het ladingaanbod is echt gigantisch en verladers zijn wanhopig om hun lading aan boord te krijgen', zegt een ingewijde, die erop wijst dat verschillende rederijen piektoeslagen hebben ingevoerd. Onder andere Evergreen, Cosco en UASC worden genoemd. Die laatste zou het vrachttarief met 500 dollar per twintigvoeter hebben verhoogd.

Dat het om serieuze tariefverhogingen gaat blijkt ook uit het jongste jaarrapport van logistiek dienstverlener Panalpina die bij de bekendmaking van de jaarcijfers over 2016 benadrukt dat de val van Hanjin de beschikbare capaciteit heeft verminderd, wat tot 'omhoog vliegende' tarieven heeft gezorgd.  'Hoewel we qua volumes goed gepresteerd hebben, heeft de druk op de opbrengsten onze winst beïnvloed', zegt Panalpina CEO Stefan Karlen. 

Ook bij verladersorganisatie EVO komen klachten binnen van leden over volle schepen binnen en lading die op de kade blijft staan. De organisatie is een onderzoek gestart om te zien waar de groei in lading vandaan komt en om te checken of rederijen niet conservatief met hun capaciteit omgaan.

Vorig jaar begon het jaar voor de rederijen juist dramatisch met historisch lage vrachttarieven, wat aan het eind van de zomer resulteerde in het faillissement van Hanjin. In combinatie met het opleggen van schepen en de toegenomen sloopactiviteit is de capaciteit in de markt  daardoor afgenomen.

Laatst gewijzigd: 08 maart 2017 11:15