Panalpina zag de nettowinst vorig jaar met ruim 9% dalen naar 80,2 Zwitserse frank (75 miljoen euro). Het bedrijfsresultaat kwam uit op 110 miljoen frank (-6,3%).

Dat maakte de Zwitserse expediteur donderdag bekend. De afnemende winst staat in schril contrast met de resultaten van de andere grote Zwitserse netwerkexpediteur, Kuehne + Nagel. Dat transportconcern behaalde vorig jaar een recordwinst. 

Panalpina zag de luchtvrachtvolume in 2016 wel sterk stijgen. In deze sector, de belangrijkste kernactiviteit van de Zwitsers, werd zelfs met een groei van 10% naar 921.400 ton het hoogste tonnage sinds 2007 gehaald, aldus de directie. Daarvan was 4 procentpunt autonome groei. Het bedrijfsresultaat in de luchtvracht kwam geschoond voor eenmalige reorganisatiekosten uit op 93,5 miljoen frank, een verbetering van vijf miljoen frank vergeleken met 2015, aldus Panalpina.

Het zeevrachtvolume van Panalpina nam vorig jaar met 7% af naar 1,488.500 teu, terwijl het bedrijfsresultaat door onder meer sterk gestegen inkooptarieven flink averij opliep en daalde van 26,6 miljoen frank naar 10,6 miljoen frank. De divisie logistiek leverde vorig jaar ondanks een dalende brutowinst (-5,8%) een bedrijfsresultaat 5,6 miljoen frank, een sterke verbetering vergeleken met het resultaat van 2,1 miljoen frank uit 2015.

Topman Stefan Karlen van Panalpina wijst in een toelichting op de jaarcijfers op een aantal factoren die de resultaten van de expediteur vorig jaar sterk negatief hebben beïnvloed. Allereerst was er de reorganisatie (28 miljoen frank) bij de divisie olie en gas, de krimp in capaciteit in de containervaart na de ondergang van de Koreaanse rederij Hanjin en de hausse in de luchtvrachtsector waardoor er ook sprake was van een tekort aan capaciteit in die sector. De laatste twee ontwikkelingen leidden in de tweede helft van 2016 tot fors hogere tarieven bij de inkoop van vervoer bij Panalpina. Dat zorgde weer voor druk op de winstmarge, aldus Karlen.

Voor het eerste kwartaal van dit jaar verwacht de topman geen verbetering maar zelfs een verdere druk op de winstmarge. De aandacht van de expediteur gaat dan ook vooral uit deze maanden naar verdere kostenbesparingen om het rendement  enigszins op peil te houden. 

De groeiverwachting van Panalpina voor de lucht en zeevrachtmarkt voor dit fiscale jaar ligt rond de 2%.

Laatst gewijzigd: 02 maart 2017 12:07