Groot-Brittannië kan een nieuw Singapore bij ons om de hoek worden. Dat zei de CEO van DFDS en voorzitter van de Europese redersvereniging Niels Smedegaard dinsdag in Brussel.

'Er is na Brexit niets dat Groot-Brittannië belet om zich te ontwikkelen tot een internationaal aantrekkelijk scheepvaartcentrum', zegt Smedegaard. 'Ze kunnen simpelweg het Europese model kopiëren en de punten die reders graag anders zien verbeteren.'

Hij deed de uitspraak tijdens een persconferentie van ECSA in Brussel waar een groot aantal Europese scheepvaartorganisaties deze week bijeen is voor de European Shipping Week: een tweejaarlijkse grootschalige lobby op de stoep van de beleidsmakers in Brussel.

Op de agenda staat het toekomstige scheepvaartbeleid. 'De Maritieme Strategie 2018 loopt volgend jaar af en er moet een nieuwe strategie worden gemaakt voor het komende decennium', zegt secretaris-generaal Patrick Verhoeven. 'Wij willen daar input voor geven en zorgen dat Europa een wereldwijd competitief scheepvaartcentrum wordt.'

ECSA heeft Deloitte onderzoek laten doen naar vijf succesvolle scheepvaartregio's, te weten: Singapore, Hongkong, Sjanghai, Dubai en Vancouver. Van elk van de gebieden is onderzocht hoe zij scoren op beleid en op politieke factoren, het gemak van zakendoen, het fiscale stelsel, vaardigheden van werknemers, de vrijheid van het schip, het scheepsregister, de beschikbaarheid van dienstverlening en de beschikbaarheid van kredieten. Niet verrassend scoren Singapore en Hongkong op vrijwel alle punten vrij hoog. 

Met de studie willen de reders beleidsmakers laten zien hoe andere succesvolle maritieme vestigingsgebieden bedrijven faciliteren, om zo het gat met de concurrentie te dichten. 'We hebben een goede basis, maar het kan een stuk beter', zegt Verhoeven. Het gaat dan niet zo zeer om fiscale veranderingen, maar om het verbeteren van bijvoorbeeld de douane-afhandeling voor de Europese shortsea en het dichten van de zogenoemde 'skills gap' van maritiem opgeleid personeel - studenten van maritieme opleidingen worden te weinig voorbereidt op de snelle technologische veranderingen.  

Woensdag 1 maart vindt een grote conferentie plaats, die het hoofdevenement van de European Shipping Week vormt. Daar zal onder andere de Europese transportcommissaris Violeta Bulc een optreden maken. Wilt u de conferentie live volgen? Dat kan via NT's Twitter account.

Laatst gewijzigd: 01 maart 2017 09:31