De verkoop van een 35% groot belang in de ECT Euromax Terminal aan Cosco blijkt strategisch een goede zet te zijn geweest. De terminal heeft een prominente rol in het netwerk van Ocean Alliance.

Van de zes Verre Oosten-diensten meren er vier bij de Euromax-terminal aan, de andere twee diensten worden bij Rotterdam World Gateway (RWG) ondergebracht. Ook de NEU6, die een dubbele aanloop in Rotterdam heeft, doet de Euromax Terminal aan. Van de twee Trans-Atlantische diensten gaat er één naar RWG. De andere doet beide terminals aan.

Het is een positieve uitkomst voor ECT dat zich in mei vorig jaar genoodzaakt zag een belang in de Euromax Terminal te verkopen aan Cosco Shipping Ports (voorheen Cosco Pacific). Het bedrijf vreesde door de reorganisatie van allianties in de containervaart klandizie te verliezen, omdat ECT als enige diepzee containerterminal niet aan een rederij verbonden was. Indien ECT deze stap niet had gezet, had RWG mogelijk meer diensten naar zich toegetrokken vanwege het 30% grote belang dat CMA CGM in de terminal heeft.

Onverwachts is de spreiding over de twee Rotterdamse terminals niet. In navolging van de samenwerking in de containervaart maakten CMA CGM en Cosco eind januari bekend ook intensiever te gaan samenwerken op terminalgebied, voornamelijk door elkaars terminaldivisies te ondersteunen. De bedrijven willen gezamenlijk investeren in havens en 'kansen creëren' op operationeel gebied. Met name in havens die per april door de Ocean Alliance (CMA CGM, Cosco Shipping Lines, Evergreen Line en OOCL) worden aangelopen, maar ook in havens 'waar de andere partij al heeft geïnvesteerd'.

De bekendmaking van de terminals is een eerste stap in het vrijgeven van de hoognodige details van de nieuwe netwerken, die per april ingaan. Het gebrek aan details kwam de nieuwe samenwerkingsverbanden Ocean Alliance en THE Alliance de afgelopen weken al op kritiek te staan. THE Alliance van Hapag-Lloyd, Yang Ming en de drie Japanse carriers heeft met slechts 38 dagen tot de ingang van het netwerk nog steeds niet bekendgemaakt welke terminals de alliantie zal bezoeken en moet zelfs nog knopen doorhakken in havenkeuzes. Hapag-Lloyd laat desgevraagd aan Nieuwsblad Transport weten dat het 'nog te vroeg is om iets over de terminals  te zeggen.'

2M van Maersk Line en MSC heeft wel op een verzoek gereageerd. De rederijen maakten vorige week hun nieuwe netwerk bekend. Daarin kwam Rotterdam als winnaar uit de bus met twee nieuwe aanlopen. De haven ontvangt vijf van de zes Verre Oosten-diensten. Vier diensten daarvan gaan naar de nieuwe terminal op Maasvlakte 2. Eén dienst, de AE1/Shogun dienst die een dubbele aanloop in Rotterdam heeft, gaat naar APMTR. In het huidige netwerk zijn alle vier de diensten bij de nieuwe terminal ondergebracht. 

Consultancybureau Drewry verwacht dat de gebrekkige invoer van de nieuwe netwerken op 1 april onvermijdelijk voor verstoringen in de keten zal zorgen. De analisten wijzen erop dat de terminaloperators zelf inmiddels een redelijk goed beeld zullen hebben welke lading zij krijgen, maar dat verladers en dienstverleners zoals weg- en spoorvervoerders nog in het duister tasten.

Laatst gewijzigd: 20 februari 2017 13:22