Het gerechtshof in Seoul heeft vandaag Hanjin Shipping failliet verklaard. Eind augustus 2016 werd faillissement aangevraagd. Hanjin behoorde tot de top-7 van grootste containerrederijen ter wereld.

Het besluit van de Koreaanse rechters is mede gebaseerd op een rapport van accountantsbureau Samil PricewaterhouseCoopers (PwC). Daarin wordt de waarde van de boedel geschat op 1,6 miljard dollar. Op last van de rechtbank zijn de afgelopen maanden een aantal grote belangen verkocht, waaronder het aandeel van 20% in de Amerikaanse terminal operator TTI aan Hyundai en de Azië-Noord-Amerikaroute aan Samra Midas Group. 

De Koreaanse rederij is het slachtoffer van de tariefoorlog in de wereldwijde containervaart. In 2015 schreef Hanjin, opgericht aan het eind van de Tweede Wereldoorlog, een nettoverlies van omgerekend 425 miljoen dollar. Bovendien ging de rederij gebukt onder een schuldenlast van vijf miljard dollar.

Na de surseance-aanvraag op 31 augustus 2016 bleven er 97 schepen stuurloos op zee. Die situatie duurde maanden. Inmiddels is een aantal containerschepen overgenomen door Maersk Line, MSC en Hyundai Merchant Marine. 

Eind november 2016 werd Hanjin Shipping Rotterdam al failliet verklaard. 

Laatst gewijzigd: