Noordrijn-Westfalen, waar de ecocombi lange tijd niet welkom was, wil vrachtautocombinaties tot 25,25 meter lengte nu op delen van zijn wegennet toelaten.

De aan Nederland grenzende deelstaat nodigt vervoerders uit zich aan te melden voor ritten met ecocombi's ('Lang-Lkw'). Ze moeten daarbij dan aangeven van welke trajecten ze gebruik willen maken. De stap van Noordrijn-Westfalen is verrassend. Tot nu toe staat het alleen het gebruik van 'megatrailer' toe, in een combinatie met een maximale lengte van 17,80 meter.

Heel wat Nederlandse vervoerders zouden graag met de ecocombi het Duitse wegennet op willen. In een groot deel van Duitsland wordt een proef met ecocombi's gehouden. Maar doordat Noordrijn-Westfalen tot dusver weinig moest hebben van de lange combinaties was de toegang tot dat Duitse 'Positivnetz', van wegen waarop met een ecocombi mag worden gereden, zeer beperkt.

Er is nu, volgens de Duitse media, in Düsseldorf een kabinetsbesluit genomen ten gunste van ecocombi's, waarmee ook het parlement van de deelstaat instemt. Ook Saarland en Rijnland-Palts zouden, volgens diezelfde media, nu geneigd zijn ruim baan te geven aan ecocombi's, waarmee de meeste blinde vlekken in het 'Positivnetz' eerdaags verdwenen zouden kunnen zijn.

Laatst gewijzigd: 17 februari 2017 11:13