Rotterdam is de winnaar in het nieuwe oost-west netwerk van 2M-partners Maersk Line en MSC. De positie van de Maashaven is per april stevig gefundeerd met een koppositie in alle vaarschema's.

Goed nieuws voor het Havenbedrijf en de Rotterdamse terminaloperators: in navolging van de Ocean Alliance en THE Alliance heeft ook 2M de Maashaven een koppositie in zijn nieuwe netwerk gegeven, dat per april ingaat. 

Maersk Line en MSC maakten gisteren een nieuw netwerk bekend. De grootste verandering daarin is de oprichting van de nieuwe loop AE7/Condor (Maersk Line/MSC) tussen Azië en Noord-Europa, waarin Rotterdam de eerste aanloop heeft. Maar dat is niet de enige winst voor de haven. Rotterdam heeft ook een dubbele aanloop gekregen in de AE1/Shogun, waarin de haven nu ook de last port of call is.

De positie van Antwerpen is gelijk gebleven ten opzichte van het oude schema. De Belgische haven wint een aanloop in de nieuwe AE7/Condor-dienst, maar verliest zijn call in de AE1/Shogun loop waardoor het aantal diensten op vier blijft staan. 

Het nieuwe oost-west netwerk telt nu zes diensten in plaats van vijf. Rotterdam heeft daarin zes aanlopen verspreid over vijf diensten ten opzichte van vier aanlopen in vijf diensten eerder. Ook wint de haven een extra eerste aanloop. Rotterdam wordt nu twee keer als eerste en twee keer als laatste haven aangelopen. Tijdens die aanlopen worden vaak grotere volumes overgeslagen. Antwerpen behoudt vier aanlopen verspreid over een zelfde aantal loops.

Hoewel er wel enkele verschuivingen zijn blijft het aantal aanlopen voor de meeste andere havens gelijk. Bremerhaven behoudt zes bezoeken, met dubbele aanlopen in twee diensten. Felixstowe kan ook per april op vijf aanlopen rekenen. Wijziging hier is dat de haven zijn dubbele call in de AE1/Shogun-dienst verliest, maar een aanloop wint in de nieuwe AE7/Condor-dienst. Daardoor krijgt de haven nu vijf aanlopen verspreid over vijf diensten in plaats van vier. Hamburg, Wilhelmshaven en Le Havre behouden elk twee aanlopen en Southampton blijft op één call staan.

In de Trans-Atlantische diensten van 2M behoudt Antwerpen wel zijn voorsprong op Rotterdam. De Belgische haven wordt net als Bremerhaven door elk van de vier diensten aangelopen terwijl Rotterdam op drie diensten blijft staan.  

Rotterdam won eerder ook in het netwerk van de Ocean Alliance (CMA CGM, Cosco, OOCL en Evergreen) al een koppositie. De haven heeft een plek in elke loop die Noord-Europa aandoet, dat zijn er acht inclusief de Trans-Atlantische routes. In de NEU6-route is de haven tevens de eerste en laatste haven van bezoek, waardoor het totale aantal aanlopen op negen uitkomt, en het aantal Verre Oosten calls op zeven.

Antwerpen doet het in het netwerk van de Ocean Alliance duidelijk slechter in de Hamburg-Le Havre range. De Belgische haven moet het doen met vijf aanlopen, waarvan er twee Trans-Atlantische diensten zijn. In de Azië-Noord-Europa loops speelt de haven slechts in de helft van het aantal diensten een rol. Zeebrugge kan op één aanloop rekenen. In twee van de zes Azië-Noord-Europa loops wordt België zelfs geheel voorbij gevaren.

Ook in het netwerk van THE Alliance doet Rotterdam het goed. De haven heeft een plek in alle vijf Azië - Noord-Europa loops, net als Hamburg overigens. Antwerpen scoort ook daar minder goed met een aanloop in drie van de vijf diensten.

De Rotterdamse haven is daarmee per april 2017, als de nieuwe allianties van start gaan, goed gepositioneerd om zijn koppositie in de Hamburg - Le Havre range te behouden. Die positie werd de afgelopen jaren flink onder druk gezet door Antwerpen dat prachtige groeicijfers laat zien. De Belgische haven brak vorig jaar voor het eerst in zijn bestaan door de 10 miljoen teu grens heen.

Laatst gewijzigd: 20 februari 2017 13:24