Kramer breidt de kraancapaciteit op het Kramer City Depot uit. Het overslagbedrijf verwacht een groei in lege reefers door de komst van Cool Port. Het depot wordt ook als hub voor Afrika gebruikt.

Met behulp van bokkenspecialist Bonn & Mees heeft het Rotterdamse overslagbedrijf van havenondernemer André Kramer vorige week de mobiele back-up kraan van de Rotterdam Container Terminal op de Maasvlakte naar het nieuwe depot in de Waalhaven vervoerd. Per december nam Kramer daar ook al de Nelcon-bargekraan van de voormalige ECT Home Terminal in gebruik, die in de haven bekend staat als 'Nellie'.

'We verwachten een stijging van volle en lege bargevolumes via het depot', zegt CCO Ted Holleman van Kramer Group. 'Vanwege de vestiging van Cool Port, maar ook vanwege nieuwe klanten die geloven in ons one-stop-shop concept: met het depot dekken we zowel de Maasvlakte als het Waal/Eemhavengebied af.'

Rotterdam Cool Port is een nieuw complex voor koel- en vriesopslag en -distributie, dat momenteel in aanbouw is op de locatie van de vroegere ECT Home Terminal. De faciliteit zal naar verwachting in de eerste helft van dit jaar zijn deuren openen en daardoor voor een groei in reefercontainers zorgen. Het nieuwe koel- en vriesbedrijf, dat een samenwerking van Kloosterboer en het Havenbedrijf Rotterdam is, heeft in ieder geval al twee klanten, namelijk de fruithandelshuizen Total Produce en Schrijvershof.

Naast de toename in reeferoverslag verwacht Kramer ook een toename in droge containers. Met ingang van deze maand gebruikt CMA CGM het depot namelijk om Rotterdam met West-Afrika te verbinden. Vanaf het Kramer City depot vertrekken de containers per barge naar Vlissingen met een aansluiting op de EURAF1-dienst. Die verbindt onder andere Vlissingen, Antwerpen, Tilbury, Duinkerken en Le Havre met Algeciras en de Afrikaanse havens Tangiers, Dakar, San Pedro en Abidjan. Deze nieuwe route via Vlissingen vervangt de eerdere barge-aansluiting die via Antwerpen liep. 

Het Kramer City Depot is sinds kort gesitueerd aan de kopse kant van de Prins Willem-Alexanderhaven in de Waalhaven, in plaats van de oude locatie ten zuiden van de Rotterdam Shortsea Terminal in de Prinses Beatrixhaven. Het Havenbedrijf is bezig om de kade op de nieuwe locatie te ontwikkelen. Tot die tijd werkt 'Nellie' nog even vanaf een tijdelijke locatie, grenzend aan het depot.

Laatst gewijzigd: 21 februari 2017 14:23