Na een kleine veertig jaar komt er over twee weken waarschijnlijk een eind aan de geschiedenis van de Koreaanse rederij Hanjin Shipping, jarenlang een vaste waarde in de mondiale container top-10.

Het gerechtshof in Seoul heeft bepaald dat het faillissement op vrijdag 17 februari wordt uitgesproken, tenzij schuldeisers gegronde redenen weten aan te voeren om de lopende surseance te verlengen. Die werd op 31 augustus verleend, een gebeurtenis die wereldwijd insloeg als een bom.

Het besluit van de Koreaanse rechters is mede gebaseerd op een rapport van accountantsbureau Samil PricewaterhouseCoopers (PwC). Daarin wordt de waarde van de boedel geschat op 1,6 miljard dollar. Maar volgens PwC is de waarde van Hanjin op ‘going concern’-basis niet vast te stellen vanwege de onzekerheden die het bedrijf omgeven. Daarmee is de kans op een doorstart verkeken.

Op last van de rechtbank zijn  de afgelopen maanden een aantal grote belangen verkocht, waaronder het aandeel van 20% in de Amerikaanse terminal operator TTI aan Hyundai en de Azië-Noord-Amerikaroute aan Samra Midas Group. Het aandeel Hanjin is inmiddels van het bord van de effectenbeurs in Seoul geschrapt.

Gevreesd wordt dat het faillissement de druk op de noodlijdende containervaart verder zal verhogen. De banken krijgen dan immers de handen vrij om geëxecuteerde schepen te verkopen, wat de (charter)tarieven en de marktwaarde van containerschepen verder onder druk kan zetten.

Laatst gewijzigd: 03 februari 2017 12:00