Meer dan tweederde van de 98 voormalige Hanjin-schepen is nog altijd inactief. Dat meldt consultancybureau Drewry, die heeft onderzocht wat er met de schepen is gebeurd.

Volgens Drewry zijn de meeste schepen na de surseance-aanvraag van Hanjin op 31 augustus vorig jaar opgelegd door hun eigenaren, omdat die ze in de door overcapaciteit geplaagde markt zo snel niet opnieuw kwijt konden. Daardoor groeide de opgelegde vloot van 904.000 teu medio augustus naar 1,7 miljoen teu medio november. 

Sinds december is de opgelegde vloot overigens wel weer aan het krimpen, wat volgens het consultancybureau deels komt doordat er voor de voormalige Hanjin-schepen nieuwe charteraars worden gevonden. Toch zijn er nog altijd 63 schepen opgelegd.

Zo'n dertig schepen zijn inmiddels door andere rederijen opnieuw in de vaart genomen en slechts vier schepen, goed voor een gezamenlijke capaciteit van 15.000 teu, zijn naar de sloop gebracht.

Maersk Line is dusver de grootste afnemer van Hanjin-schepen. De rederij heeft elf schepen gecharterd die samen goed zijn voor 77.000 teu. Onder de elf schepen zijn ook twee schepen van 13.000 teu, de voormalige 'Hanjin Africa' en de 'Hanjin Harmony', die tijdens een veiling voor 130,7 miljoen dollar per stuk werden verkocht aan een anonieme koper. De schepen varen inmiddels als de 'Maersk Emerald' en 'Maersk Ensenada' in het oost-west netwerk van 2M.

Volgens gegevens van Drewry zijn er dusver zestien schepen verkocht, die samen 460 miljoen dollar hebben opgeleverd. 400 miljoen dollar daarvan is afkomstig uit de verkoop van de drie schepen van 13.000 teu, waarover Nieuwsblad Transport in december berichtte. Eén van die schepen, de voormalige 'Hanjin Europe', is nog steeds inactief.

Onder de kopers van de schepen zijn de Koreaanse rederij KMTC, die vier schepen van ruim 4.000 teu heeft gekocht, en de Samra Midas Group, die vijf schepen van 6.655 teu heeft gekocht. Het bedrijf verraste vorig jaar de sector door middels dochteronderneming Korea Line een deel van de Trans-Pacifische activiteiten van Hanjin over te nemen. Per maart wil het bedrijf de schepen op deze handelsroute inzetten onder vlag van de nieuw opgerichte containerrederij SM Line.  

Laatst gewijzigd: 30 januari 2017 12:47