In deze wekelijkse rubriek geven kopstukken uit de sector commentaar op het nieuws. Deze week Allard Castelein, directeur van het Havenbedrijf Rotterdam.

Ik wil twee artikelen belichten. ‘Containeroverslag naar record, wereldhandel maakt vaart’ en ‘Nieuwe golf van megaschepen op komst’. Deze twee hangen wat mij betreft heel nauw met elkaar samen en geven beiden aan dat er weer groei zit in de containersector. En dat is goed nieuws.

Ik herken de lijn van de containeroverslagindex van RWI en ISL zoals deze in het artikel beschreven wordt. Je ziet dit ook terug bij ons in de haven. Ook de aanzienlijke groei in volume in het laatste half jaar van 2016. Dit heeft uiteindelijk tot een positief eindresultaat geleid qua groei van de containeroverslag in Rotterdam.
 
De scheepscapaciteit is de afgelopen jaren veel harder gegroeid dan de wereldhandel. De containerisatie is de laatste jaren afgenomen, terwijl rederijen elkaar beconcurreren met steeds grotere schepen. Containerschepen op de route tussen het Verre Oosten en Noord-Europa zijn nu gemiddeld groter dan 15.000 teu. En er wordt dit jaar, zoals het tweede artikel beschrijft nog 1,7 miljoen teu aan nieuwe capaciteit opgeleverd, waarvan meer dan de helft van die capaciteit in de vorm van schepen groter dan 14.000 teu. Het grootste gedeelte daarvan is zelfs groter dan 18.000 teu. Op dit moment doen alle 18.000+ schepen die er wereldwijd zijn, Rotterdam aan. Goed nieuws dus dat die nieuwbouw schepen volgens consultancybureau Drewry worden ingezet op de Azië - Noord-Europa route. 

De opschudding binnen de allianties en rederijen die heeft plaatsgevonden en waarschijnlijk nog verder zal plaats gaan vinden biedt voor ons verdere kansen. Naast 2M, hebben we vanaf 1 april a.s. de Ocean Alliance en THE Alliance. In de vaarschema’s van de allianties zien we Rotterdam een prominente plaats innemen, vooral als je het aandeel first en last port of calls beziet.  

We staan er goed voor met moderne terminals, goede afspraken met de werknemers, goede infrastructuur naar het achterland en we werken aan slimme IT-oplossingen. Rotterdam is klaar voor de grotere schepen en het extra volume waar de nieuwsberichten van afgelopen week over spreken. Maar die komt niet vanzelf. We zullen er hard voor moeten blijven werken, want de concurrentie zit niet stil!

Laatst gewijzigd: 30 januari 2017 09:25