Met verse kapitaalinjecties en een grotere staatsdeelname wil Yang Ming zijn financiële positie verbeteren. De rederij benadrukt niet in gebreke van betalingsverplichtingen te zijn.

Middels herkapitalisatie wil de rederij de opgestapelde verliezen verminderen. Over de eerste negen maanden van 2016 boekte de rederij al een verlies van ruim 400 miljoen dollar. In 2015 noteerde Yang Ming ook een verlies van een kleine 200 miljoen dollar. 

De rederij krijgt verse kapitaalinjecties van nieuwe investeerders die bestaan uit verschillende overheidsorganisaties en private bedrijven zoals banken en financiële instituten. In ruil daarvoor krijgen deze investeerders nieuwe aandelen die Yang Ming gaat uitgeven. Daarnaast hebben aandeelhouders van de Taiwanese rederij op 22 december ingestemd met een aandelenconsolidatieplan. Dat zal er onder andere voor zorgen dat het belang van de Taiwanese regering wordt uitgebreid tot 'ver voorbij het huidige belang van 33,3%', zo schrijft de rederij in een verklaring. 

De regering van Taiwan maakte in november vorig jaar bekend een bedrag van 1,9 miljard Amerikaanse dollar beschikbaar te stellen om de nationale scheepvaartindustrie een hand boven het hoofd te houden. Naar verwachting zullen zowel Yang Ming als Evergreen daarvan profiteren.

Yang Ming benadrukt dat er ondanks de ongezonde balans geen sprake is van het niet kunnen voldoen aan betalingsverplichtingen. 

'Klanten en verkopers kunnen er van op aan dat Yang Ming niet in gebreke van enige verplichtingen is en suggesties die anders beweren zijn overduidelijk onwaar. Yang Ming heeft nooit crediteurs benaderd om de herstructurering van de schuld te eisen en heeft ook niet de intentie om dat in de toekomst te doen. Yang Ming heeft ook in moeilijke tijden nooit gefaald om goederen af te leveren, ook niet in de nasleep van het grootste containercarrier-faillissement.'

De rederij reageert daarmee op een rapport van Drewry waarin het consultancybureau de financiële positie van de rederij doorlicht en een vergelijking maakt met Hanjin.

Laatst gewijzigd: 24 januari 2017 15:54