Hyundai Merchant Marine neemt een belang van 20% in Total Terminals International dat terminals in Long Beach en Seattle heeft. MSC heeft de overige aandelen van Hanjin overgenomen.

Hyundai betaalt in totaal 15,6 miljoen Amerikaanse dollar voor een belang van 20% in Total Terminals International en diens leasemaatschappij van uitrusting HTEC. De overige 80% is in handen van MSC, dat zijn belang heeft uitgebreid nadat Hanjin genoodzaakt was surseance aan te vragen. Hanjin heeft Total Terminals International in 2001 opgericht en verkocht in 2013 een belang van 46% aan MSC om diens klandizie aan de terminal te binden.

De acquisitie stelt Hyundai in staat om de slotallocatie op de Amerikaanse Westkust uit te breiden en dezelfde terminaltarieven als MSC te krijgen, terwijl de rederij tegelijkertijd de concurrentiekracht op de Trans-Pacifische markt verbetert, meldt Hyundai in een persbericht.

Volgens Hyundai zullen de TTI-terminals 'een dramatische toename in volumes' zien dankzij de strategische samenwerking van Hyundai en de 2M-alliantie van Maersk Line en MSC, die per april begint.

De Long Beach containerterminal (foto) van TTI is de grootste terminal in Californië. In 2015 werd er 2 miljoen teu overgeslagen, de maximale capaciteit bedraagt 3 miljoen teu. De terminal in Seattle is met een maximale capaciteit van 460.000 teu een stuk kleiner. Daar werd vorig jaar ongeveer 340.000 teu behandeld. TTI had via een apart opgezette onderneming ook een terminal in het Spaanse Algeciras, maar die is in november al aan Hyundai verkocht. 

Hyundai gaat zich, na een ingrijpende reorganisatie vorig jaar, toespitsen op de Trans-Pacifische en intra-Aziatische markt. De rederij blijft dankzij een strategische samenwerking met Maersk Line en MSC ook ladingruimte op de grote oost-west routes aanbieden, maar zal hier niet meer met eigen schepen actief zijn.

Laatst gewijzigd: 23 januari 2017 12:05