In deze wekelijkse rubriek geven kopstukken uit de sector commentaar op het nieuws. Deze week Jacco Theunisse, directeur Geo Shipping en voorzitter containervaart bij Koninklijke BLN-Schuttevaer.

Het is laagwater op de Rijn en de rijnlogistiek piept en kraakt. Gelukkig varen de schepen nog steeds en kunnen zij hun diensten blijven verlenen. Dat is anders op de Maas boven Grave waar een dubbelwandige tanker de sluis miste en dwars door de stuw voer, waardoor het hele riviervak erboven leeg liep.

Als containerman denk ik gelijk aan terminals zoals BCTN Venray, TCT Venlo en Barge Terminal Born. Hoe krijgen we de containers daar om onze klanten te bedienen? Brancheorganisatie BLN-Schuttevaer heeft direct na het voorval een crisisteam samengesteld en tijdens alle overleggen haar kennis gedeeld, met als prioriteit de logistiek op gang te houden.

Wat opvalt in reacties en commentaar op het incident is dat er onderscheid tussen buitenlands en Nederlands personeel gemaakt wordt - de schipper van tankschip 'Maria Valentine' is van Slowaakse afkomst. Dit is een achterhaalde discussie. Er is een verschuiving gaande en we hebben in de transportsector iedereen hard nodig. 30 jaar geleden maakten we met alleen Nederlandse chauffeurs/schippers/machinisten waarschijnlijk niet minder brokken.

De miljoenenschade wordt een juristenkluif. Voor deze eerste overgangsweken zou het goed zijn als het ministerie van Infrastructuur en Milieu de kosten van omvaarroutes op zich neemt in het belang van de ‘BV Nederland’. 

Tot slot: Ik heb een hoge pet op van onze ingenieurs als het gaat om waterwerken, maar wat dacht u van onze scheepsbouwingenieurs? Als een tanker van 110 meter lengte maar liefst drie meter naar beneden valt zonder schade aan het casco, zonder verlies van lading en zonder milieuverontreiniging, dan is er toch een lichtpuntje te halen uit dit bizarre voorval!

Laatst gewijzigd: 13 januari 2017 12:01