De SM Group heeft deze maand officieel een nieuwe containerrederij opgericht met recent gekochte activa van Hanjin. SM Line wil zijn vloot in vijf jaar doen groeien tot 41 schepen.

De rederij zal in de loop van de eerste helft van 2017 twaalf schepen in gebruik nemen en per maart de eerste lijndiensten beginnen, melden Koreaanse media. Daarmee neemt SM Line de voormalige positie van Hyundai Merchant Marine (HMM) in, als de op één na grootste containerrederij van Zuid-Korea. HMM zelf is door de val van Hanjin gepromoveerd naar de eerste plaats. 

De ambitie van de rederij is groot. Eind 2018 wil SM Line een omzet van één biljoen Zuid-Koreaanse won hebben, omgerekend zo'n 835 miljoen dollar. Dat zei CEO Kim Chil-bong tijdens een persconferentie. Ook wil de rederij tegen die tijd 21 schepen op twaalf verschillende routes exploiteren. In de komende vijf jaar moet dat aantal verder groeien tot 41 schepen op een totaal dienstaanbod van 25 routes. De schepen die SM Line koopt variëren in capaciteit van 1.000 tot 6.500 teu.

In een interview met de Zuid-Koreaanse zakenkrant Maeil Business Newspaper zei de CEO ook aansluiting te zoeken bij een nieuwe door Hyundai Merchant Marine opgerichte nationale alliantie die zicht richt op intra-Aziatische routes die aansluiten op Zuid-Korea. Die alliantie werd deze maand opgericht onder de naam HMM+2K.  Daarmee lijkt het erop dat de rederij zich zowel op de Trans-Pacifische als intra-Aziatische markt wil gaan richten. 

Kim Chil-bong is naast CEO van SM Line ook president van Korea Line, één van de grootste bulkrederijen van Zuid-Korea. Beiden rederijen zijn onderdeel van de SM (Samra Midas) Group. Korea Line kocht in november de belangrijkste Trans-Pacifische activa van Hanjin waaronder verschillende verkoopkantoren.

Hoewel de raad van de SM Group tijdens een speciale bijeenkomst tegen de koop van de Hanjin activa stemde, heeft het dagelijks bestuur van Korea Line de procedure toch doorgezet. Dat kon middels een clausule die gescheiden bedrijfsonderdelen het recht geeft om een acquisitie door te zetten, ook nadat zo'n voorstel is afgeschoten in een aandeelhoudersvergadering. De rederij maakte toen al bekend daar gebruik van te maken. Korea Line zet SM Line als en gescheiden entiteit op. 

Laatst gewijzigd: 12 januari 2017 12:37