Vijf grote terminaloperators en het Havenbedrijf Rotterdam gaan samenwerken onder de naam Global Ports Group om uitdagingen in de containerindustrie te overkomen.

Samen met APM Terminals, DP World, Hutchison Port Holdings, PSA International en de Shanghai International Port Group heeft het Havenbedrijf Rotterdam een overeenkomst ingediend bij de Amerikaanse Federal Maritime Commission (FMC), die de samenwerking moet goedkeuren. 

'De overeenkomst stelt de betrokken partijen in staat om informatie te delen en te bespreken en om gezamenlijke acties te coördineren voor zaken die raken aan de efficiëntie en effectiviteit van de containerhavenindustrie', leest de samenvatting van de ingediende overeenkomst.

Duidelijk moet nog worden hoe de samenwerking gaat uitpakken. Volgens sommigen willen de terminaloperators weer als gelijken aan tafel zitten met de containerrederijen. Die groeien door de consolidatiegolf en de reorganisatie van allianties namelijk uit tot steeds machtigere economische blokken. Anderen, zoals het Havenbedrijf Rotterdam, verklaren de samenwerking als initiatief om operationele en milieutechnische aspecten van de containeroverslag te verbeteren. 

'Wij vinden het zinvol om als enig havenbedrijf op een structurele basis met containerterminaloperators van gedachte te wisselen over interessante ontwikkelingen op met name het gebied van veiligheid, beveiliging en milieu. In dit verband hebben we ook deelgenomen aan Go Green, een campagne van ’s werelds grootste containerterminaloperators voor een beter milieu', zegt een woordvoerder van het Havenbedrijf, die daar aan toevoegt dat het 'ook gewoon interessant is om met hen op de eerste rij te zitten.'

Voor Rotterdam zijn de directe belangen van de samenwerking duidelijk. APM Terminals, DP World en Hutchison Port Holdings hebben alle drie grote terminals in de haven.

De voorgenomen samenwerking staat niet op zichzelf. Vorige week sloot Hutchison Ports in Hong Kong ook al een overeenkomst met Cosco Shipping Ports voor de gezamenlijke exploitatie van Hongkong International Terminals, COSCO-HIT Terminals en Asia Container Terminals. Samen bezitten zij 16 ligplaatsen verdeeld over Terminals 4, 6, 7, 8 en 9 in het Kwai Tsing gebied in Hong Kong. En in de Verenigde Staten sloten de havens van Seattle en Tacoma vorig jaar al de Northwest Seaport Alliance

Containerterminals staan onder grote druk door de huidige veranderingen in de containervaart. Door alle fusies en overnames en de reorganisatie van de allianties zijn er per april 2017 nog maar drie grote gesprekspartners in de deepsea-containervaart, ten opzichte van vijf nu. Vanwege de enorme ladingpakketten die deze partijen  vertegenwoordigen kunnen zij grote druk uitoefenen op de tarieven. 

Consultancy bureau Drewry Maritime Research sprak eerder al van een 'perfecte storm' waar terminaloperators mee te maken hebben: de steeds grotere allianties drukken op de tarieven, de groei in volumes remt af, terminals moeten meer investeren om de steeds grotere schepen te kunnen accommoderen en het bedrijfsrisico neemt ondertussen toe omdat er steeds minder spelers zijn. Als een alliantie besluit zijn ladingpakket te verleggen kan dat een haven of terminal de das om doen. Met eigen allianties en samenwerkingen proberen terminaloperators met deze ontwikkelingen om te gaan.

Laatst gewijzigd: 28 december 2016 13:08