In deze wekelijkse rubriek geven kopstukken uit de sector commentaar op het nieuws. Deze week Dirk Visser, senior liner shipping consultant, Dynamar B.V.

Het opvallendste nieuws van deze week is voor mij de uithaal van de baas van Hyundai Merchant Marine naar zijn nieuwe service partners, Maersk Line en MSC die samen de 2M alliantie vormen. ‘Als een aflader zijn bij ons geboekte container niet op een Hyundai schip wil laten vervoeren, dan honoreren wij dat’.

Meer nog dan het feit op zich tekent dit de zich snel wijzigende machtsverhoudingen in de Oost-West containervaart, die gepaard gaan met de ongehoorde consolidatie die zich dit jaar heeft voltrokken.

Kort gezegd: een rederij met een lagere vervoerscapaciteit  dan één miljoen teu telt minder mee. Hij is veroordeeld tot de leiband van zijn veel grotere broeders als hij zich op hun speelterrein waagt. Dat zijn routes tussen Europa en het Verre Oosten, de Transpacific en de North Atlantic routes.

Dit leidt tot de conclusie dat de acquisitie- en overnamegolf nog niet voorbij is. En het leidt tot de vraag, wie met wie de opvolgers worden van:

- Coscon-China Shipping - capaciteit: 1,6 miljoen teu

- CMA CGM/APL - 2,1 miljoen teu

- Hapag-Lloyd/CSAV/UASC - 1,5 miljoen teu

- “K” Line/ MOL/NYK - 1,4 miljoen teu

- Maersk Line/ Hamburg Süd - 3,9 miljoen teu

Speculeren is altijd leuk en interessant, maar feitelijk (b)lijken de oplossingen van de nog niet geconsolideerde Oost-West-lijnen voor de hand te liggen:

- een groter-China alliantie van Evergreen, OOCL en Yang Ming - 2,1 miljoen teu

- een samengaan van de overwegend intra-Azië operators PIL en Wan Hai - 0,6 miljoen teu

- wellicht een rest-alliantie van Hyundai en ZIM - 0,8 miljoen teu

De twee laatste genoemde groeperingen kunnen in lossere verbanden samenwerken om de benodigde schaal te bereiken.

Tenslotte: MSC (2,8 miljoen teu) zal de eeuwige loner blijver.

Is dit alles leuk voor afladers? Nee, de tarieven zullen stijgen, wat voor een gezonde rederij- bedrijfsvoering ook dringend noodzakelijk is. Ja, geen risico meer op een herhaling van het trieste Hanjin-evenement.

Over een jaar kijk ik graag met u terug wat ervan geworden is.

Laatst gewijzigd: 23 december 2016 12:01