De overname van NOL door CMA CGM en de Chinese fusie tussen Cosco en CSCL brengt de positie van Maersk Line als marktleider op de Azië-Europa route in gevaar.

Dat stelt het Deense maritieme onderzoeksbureau SeaIntel in een analyse. De 2M-alliantie van Maersk Line en de Zwitserse containercarrier MSC is nu nog heer en meester op de route tussen Azië en Europa. De twee grootste containercarriers krijgen er na de overname van NOL door de Franse rederij CMA CGM echter een geduchte concurrent bij die 2M weleens voorbij kan streven.

CMA CGM is nu de drijvende kracht achter de Ocean Three-alliantie met UASC en China Shipping (CSCL). Na de  Franse acquisitie van NOL’s containercarrier APL zit Ocean Three 2M op de belangrijkste oost-west route behoorlijk op de hielen. Als de huidige fusieonderhandelingen tussen Cosco en China Shipping ook nog eens leidt tot een Chinees huwelijk, kan Ocean Three de partners binnen 2M helemaal voorbij gaan op de trade tussen het Verre Oosten en Noord-Europa. Daarnaast gaan er speculaties dat Hamburg Süd volwaardig lid wordt van Ocean Three, benadruk SeaIntel.

Waar Maersk Line als voornaamste partij binnen 2M moet buffelen voor zijn leidende positie op de Azië-Europa trade, lijkt de positie van Ocean Three op de lijnvaar over de Grote Oceaan onaantastbaar. Zeker als CMA CGM en NOL tot een akkoord komen.

Uit de analyse van SeaIntel blijkt dat nog dit jaar de hele lijnvaartsector door elkaar kan worden geschud. De onderhandelingen tussen CMA CGM en NOL zijn in een afrondende fase. Tot 7 december zijn de Fransen exclusief onderhandelingspartner. De handel in aandelen van zowel Cosco als China Shipping is opgeschort tot in iedere geval eind deze maand of begin december vanwege fusiegesprekken tussen de twee containercarriers. 

Laatst gewijzigd: 25 november 2015 11:14