Yang Ming en UASC zijn de grote groeiers in de top-20 van containerrederijen.

Dat meldt Shippingwatch op basis van een analyse van SeaIntel, die de vlootontwikkeling van de grootste rederijen tussen 2007 en 2016 onderzocht.

Er zijn drie opvallende zaken te zien in de top-20. Ten eerste zal Maersk Line per 2016 niet meer de grootste zijn, die positie wordt overgenomen door het Zwitserse MSC. De nummers 3, 4 en 5 blijven met respectievelijk CMA CGM, Evergreen en Hapag-Lloyd ongewijzigd. 

Naast de verschuiving op plaats 1 zijn ook de groei van Yang Ming en UASC opvallend. Yang Ming komt volgend jaar de top tien binnen en stijgt van een zestiende naar een negende plek. Het Arabische UASC is de grootste groeier. De rederij stijg met maar liefst tien plaatsen naar nummer elf. 

SeaIntel merkt op dat er sinds 2007 veel veranderd is. Van de toenmalige lijst van de honderd grootste rederijen zijn er in 2016 nog maar zeventig terug te vinden. 'De dertig andere rederijen zijn failliet gegaan of overgenomen door een andere rederij, zijn uit de containervaart gestapt maar nog wel actief in andere onderdelen van scheepstransport of zijn buiten de top-100 gevallen', schrijft het onderzoeksbureau.

Ook opvallend is dat de vloot van de honderd grootste rederijen in slechts acht jaar met 86% is toegenomen, wat betekent dat de grootste rederijen in het afgelopen decennium alleen maar groter zijn geworden. 

Laatst gewijzigd: 23 februari 2015 12:17