De toekomstige winnaars in de e-fulfilment zijn de bedrijven die de online en fysieke wereld het beste aan elkaar kunnen koppelen.

Dat betoogt Rahied Alidjan, sectoranalist Transport & Logistiek bij ABN Amro

Onlangs was ik met de metro onderweg naar het centrum van Amsterdam, toen deze opeens tot stilstand kwam. Door een storing kon ik niet verder, maar ik moest op tijd op mijn afspraak zijn. De oplossing kwam van Uber. Via een handige app op mijn smartphone zag ik welke taxi’s in de buurt waren en kon ik er direct één aanklikken. 

Door de opkomst van technologie is het steeds gemakkelijker om producten en diensten online te bestellen. Fysieke producten worden moeten steeds sneller worden thuisbezorgd, want de online retailer profileert zich steeds vaker met de slogan ’vandaag besteld, morgen in huis’. Dit zet ook de toon voor logistieke dienstverleners. De hele retailketen verandert en wordt transparanter. Daarom wordt van logistieke dienstverleners verwacht dat zij naast pallets ook op maat gemaakte pakketten gaan vervoeren. 

Maar willen zij dit ook en kunnen zij dit? Online kopen (e-commerce) vereist een andere afhandeling van goederen (e-fulfilment).,  Een die wordt gedreven door technologie en data. Niet voor niets levert één van de snelst groeiende Europese tech-bedrijven, Eyefreight , zogeheten enterprise transportation management-software. Deze software koppelt verlader en logistieke dienstverlener op een gemakkelijke en intuïtieve manier aan elkaar. En dit is slechts één van de vele voorbeelden van de impact van technologie op de logistieke sector.
Eerste slag 
Net zoals de vastgeroeste taximarkt is opgeschud door Uber in 2009, wordt nu langzamerhand de keten van pakketbezorging in Nederland opgeschud. Uber is al een pilot begonnen met zijn koeriersdienst UberRUSH, die nu al bekend staat als de ‘nieuwe PostNL’. Ook studentenbedrijven hebben hun eerste stappen gezet in Azië. Easyvan en Gogovan veroveren hier in hoog tempo de markt en hebben nu hun zinnen gezet op Europa. Deze initiatieven hebben één ding gemeen: het handig koppelen van informatie (bestellingen van consumenten) uit de retailsector met fysieke pakketten in de logistieke sector. Simpel gezegd, hoe krijg ik een pakket bij de consument op de meest efficiënte, transparante, duurzame, snelle en goedkope manier.

Het bedrijf dat pakketbezorging efficiënt kan koppelen aan een (online) retailer heeft het ei van Columbus in handen. Om deze reden willen grote online retailers als Amazon zelf de logistiek in handen hebben. Zij hebben de data en technologie om dit efficiënt uit te voeren. Ook logistieke dienstverleners kunnen hier hun voordeel mee doen. Welke plaats willen zij in de keten innemen: als warehouse-specialist, of beheersen zij ‘inter-warehouse verkeer’ tot in de vingertoppen?

De winnaar van morgen in e-fulfilment is de speler die online en fysiek aan elkaar kan koppelen. Het beheersen van vervoersstromen wordt belangrijker dan vervoeren. Zijn het bestaande logistieke dienstverleners, als PostNL of DPD, met een uitstekend netwerk? Winnen de jonge technologiebedrijven (Eyefreight, Uber) of toch grote buitenlandse online retailers, zoals Amazon? De eerste slag is geslagen door de jonge tech-bedrijven… Met lef laten ze zien dat alles te veranderen is… En hoe zit dat bij uw logistieke onderneming?

Laatst gewijzigd: 24 november 2014 13:43