Er zijn geen problemen geweest in het ontwerp en de constructie van de 'MOL Comfort'.

Dat zegt scheepsbouwer Mitsubishi Heavy Industries (MHI) vlak voor de eerste hoorzitting in de rechtszaak tussen de Japanse scheepsbouwer en MOL Comfort eigenaar Mitsui O.S.K. Lines (MOL) op 5 maart.

MOL heeft Mitsubishi Heavy Industries aangeklaagd vanwege schade aan de 'MOL Comfort' en de kosten voor de versteviging van zes zusterschepen. Maar, zegt de scheepsbouwer in een in een email aan Lloyd's List: ‘Het ontwerp van het schip heeft voldaan aan de regels en voorschriften van classificatiebureaus met betrekking tot rompsterkte en heeft de inspecties tijdens constructie goed doorlopen.’

MOL startte de rechtszaak begin februari, nadat in december onderzoekspartijen moesten concluderen geen oorzaak voor het breken van de MOL Comfort te kunnen ontdekken. Onderzoekspartijen Mitsui O.S.K. Lines, Mitsubishi Heavy Industries en ClassNK met technische ondersteuning van Lloyd’s Register nemen aan dat de scheur midscheeps in de bodem van de romp is ontstaan nadat vervormingen waren opgetreden in langsscheepse richting. Zulke vervormingen werden ook bij de zusterschepen aangetroffen. De oorzaak voor de vervormingen is echter onbekend.

De 'MOL Comfort' brak tijdens een storm voor de kust van Jemen op 17 juni. Na enkele dramatisch weken waarin de helften opmerkelijk lang bleven drijven zonk het schip met al diens lading. Op het moment van breken was het schip op slechts 67% van zijn capaciteit beladen, heeft onderzoek uitgewezen.

MOL heeft claims van zo’n 600 klanten ontvangen via een fonds dat de rederij heeft opgesteld. Advocaten melden aan Lloyd’s List dat de claim nu 40 miljoen dollar bedraagt, maar dat deze wel eens kan groeien tot 100 miljoen als alle schaderapporten van klanten zijn opgesteld.

Al onze berichtgeving over de ‘MOL Comfort’ vindt u hier.

Laatst gewijzigd: