In het crisisjaar 2009 lieten de containerrederijen zo’n 377.000 teu aan capaciteit verschroten. Dit jaar wordt dat record uit 2009 zeker verbroken.

Volgens de laatste cijfers van de Franse databank Alphaliner zijn er dit jaar al 197 containerschepen uit actieve dienst gegaan. Daarvan werden er 184 gesloopt (samen 435.200 teu), werden er negen omgebouwd voor andere doeleinden en zijn er vier verongelukt.

Het grootste schip dat dit jaar verloren ging, was de ‘MOL Comfort’ van 8.110 teu die in de Indische Oceaan in twee is gebroken en gezonken. Het grootste schip dat onder de sloophamer belandde, was de vorige maand verkochte ‘MSC Catania’ van 4.953 teu.

Omdat containerschepen als gevolg van de enorme overcapaciteit in de lijnvaart steeds vroeger voor afbraak verkocht worden, is de gemiddelde leeftijd van de schepen die uit dienst gaan, dit jaar verder gedaald naar 22 jaar. Tot voor kort bleven containerschepen gemiddeld 28 jaar in de vaart.

Rederijen met schepen van 3.000 tot 5.000 teu hebben de grootste moeite om die vloot aan het werk te zetten. Omdat de tarieven op de chartermarkt voor dit soort tonnage niet kostendekkend zijn, werden er al 33 eenheden van gesloopt die nog geen twintig jaar in dienst waren. In 2013 werden ook al acht postpanamax-eenheden voor de sloop verkocht. Deze maand behoorde de in 1992 gebouwde ‘Nedlloyd Oceania’ (3.604 teu) tot de slachtoffers.

Omdat de vooruitzichten voor panamax-tonnage slecht blijven, verwacht Alphaliner dat er in 2014 en 2015 nog meer eenheden van 3.000 tot 5.000 teu de vloot zullen verlaten. De verbreding van het Panamakanaal zal dat vlootsegment nog eens extra hard treffen.

Ondanks het slooprecord blijft de containervloot nog altijd snel groeien. Tegenover de 435.200 gesloopt slots staat immers 1,39 miljoen teu aan opgeleverde nieuwbouwcapaciteit. In 2014 zal nog eens een recordcapaciteit van 1,6 miljoen teu aan nieuwe containerschepen in de vaart komen.

Laatst gewijzigd: 17 december 2013 11:28