Uit een tussentijds rapport over de ramp met het 8.110 teu grote containerschip ‘MOL Comfort’, blijkt dat het schip wellicht helemaal onderaan in tweeën begon te scheuren.

Hoewel de Japanse classificatiemaatschappij ClassNK de definiteve oorzaak van het vergaan van het schip nog altijd niet heeft vastgesteld, wijst alles voorlopig in de richting van structurele problemen met de staalplaten onderaan de romp.

Uit een inspectie van een aantal zusterschepen is gebleken dat de staalstructuur een knik van zo’n twintig millimeter vertoont op ongeveer dezelfde plek waar de ‘MOL Comfort’ op 18 juni in twee is gebroken. Zowel het voor- als achterschip zijn nadien in de Indische Oceaan gezonken.

Hoewel het nog niet bewezen is of die knik op een structurele zwakte van de romp wijst die de ‘MOL Comfort’ fataal werd, stelt ClassNK intussen gratis inspecteurs ter beschikking om aan boord van andere schepen na te kijken of ze niet in het midden hetzelfde probleem vertonen. De staalstructuur van de andere schepen van MOL’s C-klasse werd intussen al verstevigd.

De andere classificatiemaatschappijen volgen het Japanse onderzoek op de voet en geloven dat het probleem zich alleen bij Japanse schepen stelt. De ‘MOL Comfort’ werd in juli 2008 opgeleverd door de Japanse werf Mitsubishi Heavy Industries en voer op het moment van de ramp in Loop 1 van de G6 Alliance tussen het Verre Oosten en Noord-Europa.

Al onze berichtgeving over de ‘MOL Comfort’ vindt u hier.

Laatst gewijzigd: 04 november 2013 09:04