Het aantal werkloze containerschepen is medio deze maand lichtjes gestegen naar 187 eenheden. Hun gezamenlijke capaciteit bedraagt volgens de Franse databank Alphaliner 448.000 teu.

Drie factoren verklaren waarom steeds meer schepen tegen de kant gehouden worden. Een eerste is de ramp met de ‘MOL Comfort’ die op 17 juni in zwaar weer voor de kust van Jemen in twee is gebroken.

De Japanse rederij MOL heeft drie 8.110 teu grote zusterschepen van de ‘MOL Comfort’ uit de vaart gehaald voor een reeks inspecties. Daardoor is dus tijdelijk even 24.330 teu aan capaciteit op non-actief gezet. Momenteel zijn er nu in totaal zeven schepen van meer dan 8.000 teu even buiten dienst.

Een tweede verklaring voor de stijging van de werkloze containervloot is de recente exit van STX Pan Ocean uit de lijnvaart. Twaalf schepen van die Zuid-Koreaanse rederij die binnen Azië actief was, vonden tot nu toe nog altijd geen nieuwe opdrachten.

Tenslotte is er ook een opvallende toename van het aantal opgelegde feeders met een capaciteit van 500 tot 999 teu. Vooral in Europa werden heel wat kleine gecharterde containerschepen de voorbije weken en maanden aan hun eigenaars teruggeleverd.

Er zijn nu 54 boten van 500 tot 999 teu werkloos, wat goed is voor 7% van alle capaciteit in deze categorie. Het wordt niet evident om die feedervloot weer aan het werk te krijgen omdat de meeste carriers steeds vaker eenheden van meer dan 1.000 teu huren voor regionale lijndiensten.

Al onze berichtgeving over de ‘MOL Comfort’ vindt u hier.

Laatst gewijzigd: 23 juli 2013 10:47