Het was een doodgewoon schip, naar hedendaagse maatstaven weinig revolutionair en een dreumes in vergelijking met de nieuwe generatie van megacontainerschepen.

Het was door een gerenommeerd Japans classificatiebureau meer dan zeewaardig bevonden en er was eind mei dit jaar nog een inspectie uitgevoerd die niets schokkends aan het licht had gebracht. Toch brak het in de Arabische Zee, weliswaar in lastige omstandigheden, in tweeën, waarna het achterste deel al spoedig kelderde en het voorste zich, brandend, nog enige tijd drijvende hield.

De ‘MOL Comfort’, raar verhaal. We zullen nu een reeks mogelijke oorzaken opsommen waarover de experts zich de komende maanden en jaren buigen. In alfabetische volgorde: belading, bom, constructie, kaart, kraak, navigatie, spookgolf. En natuurlijk de welbekende Act of God, die eigenlijk op één zou moeten staan, als containerbegrip voor alles wat fout gaat zonder dat wij er een verklaring voor kunnen vinden.

Belading: verkeerde belading naar gewicht van de eenheden lading zal een modern schip niet meteen naar de kelder sturen. Tenzij er sjorfouten zijn gemaakt die net voor het verschil zorgden. Eén ‘rotte’ container, die chemische lading lekt naar omringende soortgenoten, is onvoldoende om een schip met 4.300 teu aan boord op de knieën te krijgen. Maar zijn er tien van, allemaal midscheeps, dan heb je waarschijnlijk een probleem.

Bom: sluit niet uit dat de ‘MOL Comfort’ een mijn is tegengekomen uit de vele oorlogen die in het betrokken gebied hebben gewoed. Constructiefout: kan bij de inspectie alsnog over het hoofd zijn gezien. Kaart: de zeebodem is voortdurend in beweging en kaartenmakers kunnen dat niet altijd bijhouden. Navigatie: kapitein toch even in de fout bij de bepaling van de route? Roerganger instructies niet goed opgevolgd? Spookgolf: die zijn er, ook bij relatief rustige zee, en kunnen alles aan boord in een oogwenk veranderen. Zelfs op een schip van de omvang van de ‘Comfort’.

En o ja, de kraak, de mythische reuzeninktvis die in de middeleeuwen ontelbare schepen noodlottig werd. Maar dan waren het koggeschepen of slavenhalers. Daar was de ‘Comfort’ toch echt te groot voor.

Folkert Nicolai

Al onze berichtgeving over de ‘MOL Comfort’ vindt u hier.

Laatst gewijzigd: