Amsterdam . In de strijd tegen de congestie in de Amsterdamse binnenstad vaart DHL World Wide Express inmiddels al weer vier jaar met een tot mobiel distributiepunt omgebouwde rondvaartboot door de grachten. Rond kerst is de boot feestelijk versierd en zijn de medewerkers goed gemutst. Een minireportage.
Parkeermaffia, rooddoorlopen ogen en altijd dat gezeur of getoeter over het dubbelparkeren. Koerier zijn in Amsterdam is geen pretje. Dat deed DHL World Wide Express in 1997 besluiten acht wagens in het centrum te ruilen voor een rondvaartboot.
De omgebouwde rondvaartboot vaart dagelijks een vaste route, waarbij hij verschillende laad- en losplekken aandoet. Zes fietsende koeriers komen daar de kleine zendingen halen en brengen. Onderweg worden op de boot de zendingen gesorteerd. Voor de grotere zendingen zijn twee auto’s beschikbaar.
De boot wordt gehuurd van rederij Lovers. Het schip is ingrijpend verbouwd. Zo zijn de bankjes verdwenen en is de vloer verlaagd. Op deze bijzonder koude dinsdagmiddag is het goed toeven aan boord. De koffie pruttelt, de kapitein bromt, een fietskoerier laaft zich aan een vitamineyoghurtdrank en smeert een paar stevige boterhammen.

Goede conditie
Een gezonde blos op de wangen verraadt dat Marloes Poortvliet (21) een goede conditie heeft gekregen door haar fietswerk. ,,Gevaarlijk? Nee, dat vind ik niet. Het is maar hoe je je gedraagt. Ik ben een fietsfreak en ik was op zoek naar een baantje als koerier. Ik vind het erg leuk. Je bent buiten, vrij, natuurlijk het kan regenen, maar we hebben goede pakken.’’
Het ziekteverzuim is dan volgens DHL bij de boot-medewerkers opvallend laag. Per dag verwerken de noeste cyclisten honderden zendingen. Uiteraard gaat het vooral om flyers. De grote pakjes worden per auto gebracht. Volgens bedenker Nol van Sluisdam was Amsterdam met name geschikt voor dit concept. ,,Ruim zeventig procent van onze zendingen bestaat uit documenten van banken of advocaten.’’
Dagelijks verwerkt de boot zo’n 250 uitgaande en 450 inkomende zendingen. De boot ligt standaard bij Lovers op de Prins Hendrikkade. Gedurende de dag vaart het drijvende centrum naar de Westerdokskade, Hotel l’Europe, Keizersgracht en naar de bank MeesPierson.
Het grote voordeel van de rondvaartboot is de mobiliteit, zegt Van Sluisdam, die werkzaam is als unitmanager Amsterdam Logistics Center van DHL. ,,Als de Herengracht is opgebroken dan meren we die boot gewoon op een andere plek aan.’’
Ondanks alle juichverhalen wil Van Sluisdam volgend jaar de operatie kritisch tegen het licht houden. ,,De kosten-baten-analyse viel altijd positief uit. De positieve exposure en het feit dat wij ons als DHL mee onderscheiden rekenen we dan niet mee. Maar eens in de zoveel tijd moet je je zelf de vraag stellen of je het nog wel goed doet.’’
Zo kost de huur van de boot nog altijd een veelvoud van de leaseprijs van de busjes. Ook kan het zo zijn dat de verhouding tussen pakjes en flyers veranderd is.
DHL zit intussen niet stil en studeert nog altijd op innovaties. Zo wil Van Sluisdam nog steeds gaan onderzoeken of het mogelijk is om de treinverbinding tussen Amsterdam en de hub in Brusselte gebruiken. ,,Daar wordtnu serieus over nagedacht’’, zegt Van Sluisdam. Fietskoerier Marlies Poortvliet pakt een pakje aan uit de ‘rondvaartboot’ van DHL. Rond de kerstdagen is het mobiele distributiecentrum feestelijk versierd.

Laatst gewijzigd: