ALBLASSERDAM - Vandaag maakt dr N. Buttigieg Scicciuna, Maltees ambassadeur bij de EG, de benoeming bekend van Aad de Haan tot consul van Malta in Nederland. Dat gebeurt op een receptie ter gelegenheid van het 40-jarig jubileum van De Haan als directeur van het gelijknamige transportbedrijf in Alblasserdam, dat al zovele jaren nauwe banden met het eilandje in de Middellandse Zee onderhoudt.

Het was het confectiebedrijf Van Gils dat wegvervoerder Aad de Haan in 1972 op Malta deed belanden. Het toen nog florerende kledingbedrijf wilde wat sneller kunnen reageren op de marktvraag en de artikelen uit de eigen fabriek op het eiland met de vrachtwagen richting Nederland zenden. De Haan moest echter zijn trailers nog even op het vasteland laten staan. Het duurde een jaar voordat hij de Maltese autoriteiten ertoe wist te bewegen buitenlandse wegvervoerders toe te laten.
Maar het was natuurlijk een lucratieve opdracht. Van Gils had heel wat te verladen. Dus De Haan zette door. En hoewel hij aanvankelijk een zes weken durende staking op Malta veroorzaakte, boekte hij uiteindelijk succes. Na twintig jaar rijdt het transportbedrijf van De Haan uit Alblasserdam wekelijks met 20 trucks op Malta.
Malta weerde, tot De Haan er zeven keer op bezoek was geweest, buitenlandse vrachtwagens als een enge ziekte. Zoals ooit ook Groot- Brittannie, vreesde het land de concurrentie en de gevolgen voor de werkgelegenheid. "Maar voor Van Gils was het noodzaak" , stelt De Haan. "Vliegen was te duur en per schip duurde het minstens drie weken voordat een lading in Nederland arriveerde."
Maar niet alleen Van Gils wilde het wegvervoer inschakelen. Voordat De Haan zijn eerste trailer aan land zette, had hij al een complete klantenkring voor Malta. Wel beloofde hij de autoriteiten de onbegeleide trailers, die vanaf het Zuiditaliaanse Reggio di Calabria vertrokken, door Maltese charters te laten rondrijden op het eiland. En dat is altijd zo gebleven. Niet omdat het nog steeds moet, maar uit zakelijke overwegingen.
Tegenwoordig rijdt De Haan bovendien tussen Malta en geheel Europa. De klandizie is nu vooral te vinden in Duitsland, dat goede zaken doet met de Maltezers. Nederland is goed voor tien procent. Als het aan De Haan ligt, zal dat niet zo blijven. Als zakelijk vertegenwoordiger wil hij de contacten tussen Nederlandse en Maltese bedrijven flink verstevigen. Vanuit Nederland, maar ook vanuit Malta, waar hij zo'n vijf keer per jaar heen reist en goede contacten heeft opgebouwd.
Op dit ogenblik gaat er duidelijk meer naar Malta toe dan er vandaan komt. Behalve de aardappels, biedt het eiland aan vracht onder meer kleding, schoeisel en speelgoed. Om de trailers ook op de terugweg vol te krijgen, heeft De Haan, als grootste wegvervoerder op het eiland, behalve op Malta ook in Reggio di Calabria een eigen vestiging geopend.

Vacuum

Als consul van Malta vult De Haan wederom een vacuum op, aangezien de voormalige Engelse kolonie anderhalf jaar zonder heeft gedaan in Nederland. Maar dat wordt nu ruimschoots goedgemaakt. Behalve De Haan (die zich met name zal richten op de Rotterdamse haven en Zuid-Holland) komt er een consul in het zuiden des lands en nog een, speciaal voor Den Haag (waar De Haan buiten blijft).
Wat De Haan als consul gaat doen? "Eerst even afwachten tot de andere twee consuls zijn benoemd" , maakt hij duidelijk. "Dan kunnen we eens rond de tafel gaan zitten en de mogelijkheden bekijken."
Uiteraard is De Haan, bij wie ook de Maltese Phounicia Trade Trophy op de kamer staat, zeer vereerd met de benoeming. Hij ziet bovendien volop mogelijkheden de economische banden tussen Nederland en Malta te verstevigen. "Maar we moeten geen wonderen verwachten" , zegt hij. "Heel Malta is tenslotte net zo groot als de Alblasserwaard."

Laatst gewijzigd: